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Pilgrimages and syncretism: Religious Transformation Among the Arsi Oromo of Ethiopia

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Geda, Gemechu Jemal:
Pilgrimages and syncretism: Religious Transformation Among the Arsi Oromo of Ethiopia.
Bayreuth , 2015 . - XVII, 219 S.
( Dissertation, 2014 , Universität Bayreuth, Bayreuth International Graduate School of African Studies Universität Bayreuth, Bayreuth International Graduate School of African Studies - BIGSAS)

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Projektfinanzierung: Deutsche Forschungsgemeinschaft

Abstract

Currently, the majority of the Arsi Oromo are either Muslims or Christians. However, most of them still practice their traditional beliefs passed down through generations by their forefathers, such as Waaqeffannaa, and attend various rituals related to it. Waaqeffannaa is a religion based on belief in one God known to the Oromo as Waaqa, which according to the Oromo is the creator of the entire universe with all its living and non-living entities.
One of the practices in Waaqeffannaa is the act of making pilgrimages to the Abbaa-muuda (father of anointment). Because of the decline of Waaqeffannaa and the Abbaa-muuda, the Arsi Oromo have diverted their pilgrimages to shrines established by various local saints in different parts of the region. The shrine of Sheikh Hussein in Bale, the Sof Umar Guutoo pilgrimage center in western Arsi, and the Faraqqasaa pilgrimage center in eastern Arsi are among the most frequently visited pilgrimage centers by the Arsi Oromo. In addition to the above shrines, large numbers of Arsi Oromo also take part on in the Irreecha (thanksgiving) ritual by Lake Arsadi in Bishoftu town.
As the belief systems and rituals at the shrine of Sheikh Hussein, Sof Umar Guutoo, Faraqqasaa, and the Irreecha ritual indicate, religion among the Arsi Oromo can be arguably perceived as highly syncretistic and in constant transformation as a result of various religious, social and political developments throughout time. The factors that have contributed for religious change among the Arsi Oromo thereby transforming their religious landscape include: the introduction of Islam to Ethiopia and eventually to Arsi; the conquest of the Arsi Oromo by the Christian Shewan Empire towards the close of the nineteenth century and the eventual proselytizing activities of the Orthodox Church as of the 1940s; the activity of Protestant missionaries since the last decade; and the emergence and spread of the Salafi movement (Wahhabism) in the 1970s. Islam became the religion of the majority of the Arsi Oromo in the 1970s, thereby decreasing the importance of the Waaqeffannaa religion and leading to the emergence of syncretistic cults.

Abstract in weiterer Sprache

Die Mehrheit der Arsi Oromo sind Moslems oder Christen. Gleichwohl praktizierten fast alle weiterhin traditionellen Glaubensrituale der durch viele Generationen weitergegeben wurde (bspw. Waaqeffannaa). Waaqeffannaa ist eine Religionsanschauung, dessen Oberhaupt die Oromo als Waaqa bezeichnen. Dieser ist der Schöpfer des gesamten Universums mit allseinen lebenden und „nicht-lebenden“ Kreaturen und Dingen. Teil der religiösen Praktiken ist die Pilgerfahrt zum Abbaa-muuda (Vater der Weihung/Salbung). Aufgrund des geringer werdenden Einflusses des Waaqeffannaa und des Abbaa-muuda pilgern die Arsi Oromo zunehmend zu verschiedenen lokalen Pilgerzentren, die von „einheimischen“ Heiligen gegründet wurden. Dabei sind der Sheikh Hussein Shrine in Bale, Sof Umar Guutoo in West-Arsi und das Faraqqasaa Pilgerzentrum im östlichen Arsi die meistbesuchten Pilgerstätten der Arsi Oromo. Ebenfalls wird der Lake Arsadi nahe der Stadt Bishoftu an Irreecha (thanksgiving) häufig frequentiert. Unter Berücksichtigung der genannten unterschiedlichen Rituale, kann die Religion der Arsi Oromo als hochgradig synkretistisch und in einem ständigen Transformationsprozess befindlich aufgefasst werden. Dies ist ein Resultat der sozialen, politischen und religiösen Veränderungen über einen sehr langen Zeitraum hinweg. Dazu zählen: Das Aufkommen des Islams in Äthiopien, Eroberung der Arsi Oromo durch das christliche Shewan Imperium Ende des 19. Jahrhunderts, möglicherweise die Missionierung der Orthodoxen Kirchen ab 1940, die Aktivitäten Protestantischer Missionare seit der letzten Dekade sowie das Aufkommen und die Verbreitung Salafistischer Bewegungen (Wahabismus) seit den 1970ern. In diesem Zeitraum wurde der Islam die dominierende Religion, Waaqeffannaa verlor an Bedeutung und gesamt gesehen nahm somit der synkretistische Kult der Arsi Oromo zu.

Weitere Angaben

Publikationsform: Dissertation
Keywords: Arsi Oromo; Waaqa; Waaqeffannaa; indigenous Oromo Religion; Faraqqasaa; Irreecha; Sheikh Hussein; Muuda; Sof Umar Guutoo; Momina
Institutionen der Universität: Fakultäten
Fakultäten > Kulturwissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Kulturwissenschaftliche Fakultät > Ehemalige Professoren > Lehrstuhl Religionswissenschaft I - Univ.-Prof. Dr. Ulrich Berner
Graduierteneinrichtungen
Graduierteneinrichtungen > BIGSAS
Fakultäten > Kulturwissenschaftliche Fakultät > Ehemalige Professoren
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 200 Religion
200 Religion > 290 Andere Religionen
Eingestellt am: 13 Jun 2015 21:00
Letzte Änderung: 16 Dec 2015 10:15
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/14970