Titlebar

Export bibliographic data
Literature by the same author
plus on the publication server
plus at Google Scholar

 

Einzel-Nachhilfe im Vergleich zu Gruppen-Nachhilfe – teurer! Und auch besser?

Title data

Haag, Ludwig ; Streber, Doris:
Einzel-Nachhilfe im Vergleich zu Gruppen-Nachhilfe – teurer! Und auch besser?
In: Empirische Pädagogik. Vol. 27 (2013) Issue 3 . - pp. 359-373.
ISSN 0931-5020

Abstract in another language

Nachhilfeunterricht ist ein in der Öffentlichkeit präsentes Thema. Neben der Frage der Verbreitung geht es besonders um die strittige Frage der Effektivität von Nachhilfe. In der vorliegenden Studie wurde in einem Prä-Post-Design über einen Zeitraum von mindestens sechs Monaten untersucht, inwieweit Einzel-Nachhilfe der Gruppen-Nachhilfe überlegen ist. Vollständige Datensätze liegen von 112 Gruppen- und 81 Einzel-Nachhilfeschülern vor. Im Notenvergleich unterscheiden sich die Nachhilfeschüler beider Arten von Nachhilfe nicht, in den berücksichtigten Persönlichkeitsvariablen gibt es einige Unterschiede. Die Ergebnisse werden hinsichtlich der Relevanz individueller Förderung diskutiert.

Abstract in another language

Private tutoring is a topic of great importance in public opinion. On one hand, it is said that presently too many students receive tutoring and on the other hand, empirical research evaluating the effectivity of private tutoring is lacking. In a pre-post-design the effectiveness of two types of private tutoring is evaluated. One group (N = 112) received small group tutoring by a teacher over a period of six months, another group (N = 81) was individually tutored by a teacher. Students who participated in individual tutoring show no differences with respect to their changes in achievement. Further, in some personality variables the groups differed. The results indicate that there are no significant differences between the two groups of tutoring here investigated. Results are discussed with respect to the relevance of individualized forms of teaching.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: Yes
Keywords: Nachhilfeunterricht; Organisationsformen; Längsschnittstudie; Förderung
Private tutoring; effective practice of tutoring; longitudinal study; advancement
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Cultural Studies > Chair School Education > Chair School Education - Univ.-Prof. Dr. Ludwig Haag
Faculties
Faculties > Faculty of Cultural Studies
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Chair School Education
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 300 Social sciences > 370 Education
Date Deposited: 05 Dec 2013 10:23
Last Modified: 05 Dec 2013 10:23
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/31