Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

To what extent do biology textbooks contribute to scientific literacy? : Criteria for analysing science-technology-society-environment issues

Titelangaben

Calado, Florbela ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
To what extent do biology textbooks contribute to scientific literacy? : Criteria for analysing science-technology-society-environment issues.
In: Education Sciences. Bd. 5 (2015) Heft 4 . - S. 255-280.
ISSN 2227-7102
DOI: https://doi.org/10.3390/educsci5040255

Abstract

Our article proposes a set of six criteria for analysing science-technology-society-environment (STSE) issues in regular textbooks as to how they are expected to contribute to students’ scientific literacy. We chose for genetics and gene technology as fields prolific in STSE issues. We derived our criteria (including 26 sub-criteria) from a literature review of the debate in science education on how to raise scientific literacy. We inspected the textbooks regarding the relationships between science, technology, society, and environment, and considered the presence of the decontextualized and socially neutral view of science as distorted view. We, qualitatively and quantitatively, applied our set of criteria on two German Biology textbooks and identified, in total, 718 STSE statements. Based on the frequencies of different criteria and sub-criteria in the textbooks, we drew conclusions concerning STSE issues and concerning the underlying conceptions of science and technology, which might hinder the furtherance of scientific literacy. The applicability of our approach in other science education contexts is discussed.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Zusätzliche Informationen: BAYCEER131488
Institutionen der Universität: Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Xaver Bogner
Forschungseinrichtungen
Forschungseinrichtungen > Forschungszentren
Forschungseinrichtungen > Forschungszentren > Bayreuther Zentrum für Ökologie und Umweltforschung - BayCEER
Fakultäten
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 500 Naturwissenschaften und Mathematik
Eingestellt am: 27 Jul 2016 09:49
Letzte Änderung: 27 Jul 2016 09:49
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/33506