Titlebar

Export bibliographic data
Literature by the same author
plus on the publication server
plus at Google Scholar

 

Dance and Struggle : Voraussetzungen und Limitationen der Emergenz von Navigationskompetenzen in sozialen Netzwerken

Title data

Clemens, Iris:
Dance and Struggle : Voraussetzungen und Limitationen der Emergenz von Navigationskompetenzen in sozialen Netzwerken.
In: Forum Gemeindepsychologie. Vol. 24 (2019) Issue 2 .
ISSN 1430-094X

Official URL: Volltext

Abstract in another language

Der Beitrag fragt nach den Bedingungen der Möglichkeit, wie soziale Navigationskompetenzen emergieren können, die u.a. als eine basale Voraussetzung auch für lebenslange Lernprozesse angesehen werden und heute eine Grundbedingung für mehr oder weniger erfolgreiche Bildungs- und Berufskarrieren sind. Damit spielen sie auch für soziale Ungleichheiten eine zentrale Rolle. Es wird zunächst der Navigationsbegriff von Arjun Appadurai (2013) erläutert, um ihn dann um eine netzwerktheoretische bzw. relationale Perspektive zu erweitern. Darauf aufbauend wird die Emergenz dieser Navigationskompetenz aus einer relationalen Perspektive analysiert und das Dazwischen als Ort der Kompetenz thematisiert. Konsequenzen für die Erziehungswissenschaft und allgemein für relationale Interventionen werden abschließend angerissen.

Abstract in another language

The article asks for the conditions, under which navigational competencies in social networks can emerge. It is assumed that such competencies are a pre-condition for lifelong learning processes as well, and therefore critical for more or less successful educational and working careers today. Accordingly, they also play an important role regarding social inequalities, which is one of the main focus points of the article. First, the term navigation by Arjun Appadurai (2013) will be explained and elaborated further referring to network theory and the relational approaches. Based on this, I analyse the emergence of navigational competencies from a relational perspective and discuss betweeness as the space of the competencies. Consequences for professional relational interventions can only be roughly touched.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: Yes
Keywords: Navigation and navigational competence; network theory and relational approach; social inequality; access to network; mentoring; Navigation und Navigationskompetenz; Netzwerktheorie und relationale Perspektive; soziale Ungleichheit; Netzwerkzugänge; Mentoring
Institutions of the University: Faculties
Faculties > Faculty of Cultural Studies
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Chair General Didactics
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Chair General Didactics > Chair General Didactics - Univ.-Prof. Dr. Iris Clemens
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 300 Social sciences > 300 Social sciences, sociology and anthropology
300 Social sciences > 370 Education
Date Deposited: 30 Jan 2020 07:05
Last Modified: 30 Jan 2020 07:05
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/54253