Titlebar

Export bibliographic data
Literature by the same author
plus on the publication server
plus at Google Scholar

 

Zwischen Trinklied und Echoraum : Reflexionen zum chorischen Theater

Title data

Ernst, Wolf-Dieter:
Zwischen Trinklied und Echoraum : Reflexionen zum chorischen Theater.
In: MAP : Media, Archive, Performance. (2012) Issue 3 .
ISSN 2191-0901

Official URL: Volltext

Related URLs

Abstract in another language

The subject of this article is the choire in theatre, both as a compositional idea (refering to Schiller/Einar Schleef) and a way of acting and speaking in character. Starting of with an observation of a typical Bavarian every-day performance in the university's mensa - the public degustation of dark beer in what is called the "Oktoberfest-Woche"- the author examines the interplay of sound, performance and the role of the (contingent) observer. Despite a common idea to understand the musical choire as a manifestation of a kind of harmony, here, the choire stands for internal weakness, despair and fear. This internal sutures of the musical choire is, what makes it interesting for some directors, as e.g. Ulrich Rasche, to work with the choire in professional theatre. This is been discussed with regard to the performance "30. September" at the Stuttgarter Staatstheater, which was designed to commemorate the violent conflicts around the large-scale urban project "Stuttgart 21".

Abstract in another language

Der Aufsatz nimmt eine alltägliche und nicht intendierte Aufführung eines Trinkliedes zum Anlass, um nach der politischen, ethischen und ästhetischen Dimension öffentlicher Chorbildungen zu fragen. Vor dem Hintergrund der theaterwissenschaftlichen Theorie des Chores auf der Bühne (Haß, Schmidt, Schleef) wird sodann die Differenz von zufälligem und inszenierten Chorgesang und Chorsprechen aufgemacht. Am Beispiel der Inszenierung "30.September" am Stuttgarter Staatstheater (2011), mit dem den Ausschreitungen im Konflikt um das Projekt "Stuttgart 21" gedacht wurde, zeigt der Autor, inwiefern der akustische Eindruck eines Chores gerade nicht eine Steigerung der Präsenzleistung des Theaters darstellt, sondern vielmehr einen Echoraum des Gedenkens eröffnet.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: No
Keywords: Theater der Erinnerung; Chor; cultural performance
Subject classification: Theater, Musik
Institutions of the University: Faculties
Faculties > Faculty of Languages and Literature
Faculties > Faculty of Languages and Literature > Professorship Theatre Studies
Faculties > Faculty of Languages and Literature > Professorship Theatre Studies > Professorship Theatre Studies - Univ.-Prof. Dr. Wolf-Dieter Ernst
Profile Fields
Profile Fields > Emerging Fields
Profile Fields > Emerging Fields > Cultural Encounters and Transcultural Processes
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 700 Arts and recreation > 700 Arts
700 Arts and recreation > 780 Music
Date Deposited: 17 Mar 2015 07:28
Last Modified: 14 Nov 2017 10:09
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/6181