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Die strahlende Erinnerung : Tschernobyl als deutsch-ukrainisches Mnemotop

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Bohoslavets, Sofiya:
Die strahlende Erinnerung : Tschernobyl als deutsch-ukrainisches Mnemotop.
Bayreuth , 2020 . - 198 p.
(Master's, 2020 , Universität Bayreuth, Sprach- und Literaturwissenschaftliche Fakultät)
DOI: https://doi.org/10.15495/EPub_UBT_00005403

Official URL: Volltext

Abstract in another language

Im Zusammenhang mit dem Reaktorunfall von Tschernobyl entbrennt oft die Diskussion darüber, ob
man tatsächlich eine Lehre aus der Nuklearkatastrophe gezogen hat. Die vorliegende Arbeit widmet
sich der Untersuchung der kulturellen Bedingtheit einer solchen Katastrophendidaktik, indem sie die
inhaltlich-funktionelle Gestaltung der Tschernobyl-Erinnerung im deutsch-ukrainischen Vergleich
erforscht. Der Abhandlung liegt dabei das theoretische Paradigma der Erinnerungsorte zugrunde. Die
historische Rahmung der Katastrophe sowie die Analyse der zentralen Gedächtnismedien in den nationalen
Erinnerungskulturen haben gezeigt, dass Unterschiede in kollektiven Deutungsmustern von
1986 vor allem auf Differenzen des jeweiligen historischen Kontextes zurückzuführen sind. In
Deutschland wurde die Bevölkerung dank der Anti-Atomkraft-Bewegung für die Gefahren der Kernenergie
sensibilisiert und nach dem misslungenen Krisenmanagement der Regierung nachhaltig von
der Unkontrollierbarkeit der zivilen Atomkraft überzeugt. Auch heute bekräftigt Tschernobyl den
atomablehnenden Konsens in der deutschen Gesellschaft. In der Ukraine dagegen hat die staatliche
Zensur sowohl vor als auch nach dem Unfall eine kritische Auseinandersetzung mit der Kernenergie
verhindert. Bisher konnte sich der ukrainische Erinnerungsort zu keinem gemeinschaftsstiftenden,
kohärenten Vergangenheitsbild verdichten. In der Arbeit wird aber auch diskutiert, ob Tschernobyl
als primär geteilter Erinnerungsort über das Potenzial verfügt, zu einem gemeinsamen bzw. transnationalen
Mnemotop aufzusteigen.

Abstract in another language

Often a discussion erupts in the context of the Chernobyl Nuclear Disaster: has one effectively drawn
a lesson from the Nuclear catastrophe? It is the cultural conditionality of this didactics of catastrophe
to which the thesis dedicates itself. The thesis researches/investigates the framework of the Chernobyl
memory in consideration of its content and function in the context of a German-Ukrainian
comparison, underlaid by the theoretical paradigm of the spaces/places of memory. The historical
framing of the catastrophe and the analysis of the key remembrance mediums in the national cultures
of remembrance have indicated that the dissimilarities in the collective interpretation patterns from
1986 are to be traced back especially to the differences of the respective historical contexts. Owing
to the anti-nuclear energy protests in Germany its citizens were sensibilised to the dangers of the
atomic energy and were persuaded against it by the failed crisis-management of the German
government regarding the uncontrollability of the nuclear energy. And even today the Chernobyl
incident substantiates the consensus for anti-nuclear energy in the German society. Whereas in
Ukraine the state censor has hindered the critical discussion on the atomic energy both before and
after the disaster, to such an extent that yet Ukrainian space/place of memory has to consolidate a
collective and coherent historical image. Furthermore, the thesis also discusses, if Chernobyl, as a
primary divided space/place of memory, possesses the potential to ascend to a collective or rather a
transnational mnemonic trope.

Further data

Item Type: Master's, Magister, Diploma, or Admission thesis (Master's)
Keywords: Tschernobyl; Erinnerungsort; Katastrophengedächtnis; deutsche Erinnerungskultur;
ukrainische Erinnerungskultur; transnationale Erinnerung
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Languages and Literature > Chair Intercultural German Studies > Chair Intercultural German Studies - Univ.-Prof. Dr. Gesine Schiewer
Faculties
Faculties > Faculty of Languages and Literature
Faculties > Faculty of Languages and Literature > Chair Intercultural German Studies
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 300 Social sciences > 300 Social sciences, sociology and anthropology
800 Literature > 830 German and related literatures
900 History and geography > 940 History of Europe
Date Deposited: 24 Apr 2021 21:00
Last Modified: 26 Apr 2021 10:53
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/64932