Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Uncertain Demand, Consumer Loss Aversion, and Flat-Rate Tariffs

Titelangaben

Herweg, Fabian ; Mierendorff, Konrad:
Uncertain Demand, Consumer Loss Aversion, and Flat-Rate Tariffs.
In: Journal of the European Economic Association. Bd. 11 (2013) Heft 2 . - S. 399-432.
ISSN 1542-4774
DOI: https://doi.org/10.1111/jeea.12004

Volltext

Link zum Volltext (externe URL): Volltext

Abstract

We consider a model of firm pricing and consumer choice, where consumers are loss averse and uncertain about their future demand. Possibly, consumers in our model prefer a flat rate to a measured tariff, even though this choice does not minimize their expected billing amount—a behavior in line with ample empirical evidence. We solve for the profit-maximizing two-part tariff, which is a flat rate if (a) marginal costs are not too high, (b) loss aversion is intense, and (c) there are strong variations in demand. Moreover, we analyze the optimal nonlinear tariff. This tariff has a large flat part when a flat rate is optimal among the class of two-part tariffs.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Consumers' preferences research; pricing; profit; consumer behavior; consumer attitudes
Institutionen der Universität: Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik - Univ.-Prof. Dr. Fabian Herweg
Profilfelder > Emerging Fields > Innovation und Verbraucherschutz
Profilfelder
Profilfelder > Emerging Fields
Titel an der UBT entstanden: Nein
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 11 Feb 2015 09:20
Letzte Änderung: 26 Jul 2022 10:26
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/6671