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A Consumer Behavior and Service Marketing Perspective on Smart Technology : Understanding smart consumption experiences, their contexts, consumer trust, and smart service encounters

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Föhr, Jonas:
A Consumer Behavior and Service Marketing Perspective on Smart Technology : Understanding smart consumption experiences, their contexts, consumer trust, and smart service encounters.
Bayreuth , 2022 . - VI, 213 p.
( Doctoral thesis, 2022 , Universität Bayreuth, Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät)
DOI: https://doi.org/10.15495/EPub_UBT_00006420

Official URL: Volltext

Abstract in another language

Smart (home) devices, often comprising some degree of artificial intelligence, have recently gained centrality in consumers’ lives. Likewise, marketing research shows growing interest in consumers’ use of smart technology, which has resulted in a plethora of works on the topic. However, extant research projects have tended to either take a prophetic, future-oriented or prematurely specific stance. Hence, a substantial theoretical understanding of consumption experiences with smart technology is as of yet missing. Adopting a consumer behavior and service marketing perspective, this thesis aims to close this research gap. Across four research projects, both conceptual and empirical, this dissertation first delimits and specifies the phenomenon of smart digital consumption, before analyzing the transformative impact of smart devices on consumers’ domestic contexts. Additionally, this thesis investigates how consumers build and maintain trust in their smart devices (in this case, smart voice-interaction technologies), and finally examines the hybrid influence of digital and analog contexts on smart service value generation. The findings of this thesis suggest that if marketing researchers aim to contribute to meaningful knowledge about consumers’ smart technology use and want to generate original research results, they first need to establish a more contextual understanding of smart technologies as such and their impact on consumption experiences. To stimulate scientific progress, this thesis concludes by identifying avenues for future research.

Abstract in another language

Smarte (Heim-)Technologien haben zuletzt eine immer zentralere Rolle im Leben von Konsumenten eingenommen. Gleichermaßen hat das Interesse der Marketingforschung an der Nutzung dieser Technologien durch Konsumenten zugenommen, was eine Fülle an Veröffentlichungen zu dem Thema herbeigeführt hat. Jedoch neigen bestehende Arbeiten entweder zur Verfolgung eines prophetischen, zukunftsfokussierten oder voreilig detaillierten Forschungsansatzes. Somit fehlt bislang ein substantielles, theoretisches Verständnis der Konsumerfahrungen mit smarten Technologien. Die vorliegende Arbeit intendiert diese Forschungslücke zu schließen, indem Sie eine konsumentenverhaltens- und dienstleistungsmarketing-zentrierte Perspektive einnimmt. Im Rahmen von vier konzeptionellen und empirischen Forschungsprojekten grenzt sie zunächst das Phänomen der Smart Digital Consumption ein und beschreibt dieses, bevor sie die transformativen Auswirkungen smarter Technologien auf das Zuhause von Konsumenten untersucht. Zudem erforscht diese Dissertation, wie Konsumenten Vertrauen zu ihren smarten Technologien (in diesem Falle zu Smart Voice-Interaction Technologies) aufbauen und aufrechterhalten, und zuletzt wie hybride (d.h. digitale und analoge) Kontexte die Wertgenerierung smarter Dienstleistungen beeinflussen. Die Ergebnisse dieser Arbeit legen nahe, dass wenn Marketingforscher einen bedeutsamen Beitrag zu einem vertieften Wissensstand zur Nutzung smarter Technologien leisten möchten und zudem eigenständigere Forschungsbeiträge generieren wollen, sie zunächst ein kontextuelles Verständnis von smarten Technologien als solches sowie deren Einfluss auf Konsumerfahrungen erarbeiten müssen. Abschließend zeigt diese Dissertation Wege für Anschlussforschung auf.

Further data

Item Type: Doctoral thesis
Keywords: Smart Technology; Alexa; Smart Services; Smart Device; Trust in Technology; Voice Interaction; Artificial Intelligence
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Department of Business Administration > Chair Business Administration III - Marketing and Consumer Behaviour > Chair Business Administration III - Marketing and Consumer Behaviour - Univ.-Prof. Dr. Claas Christian Germelmann
Faculties
Faculties > Faculty of Law, Business and Economics
Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Department of Business Administration
Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Department of Business Administration > Chair Business Administration III - Marketing and Consumer Behaviour
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 300 Social sciences > 330 Economics
Date Deposited: 23 Jul 2022 21:00
Last Modified: 25 Jul 2022 06:07
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/70713