Literature by the same author
plus at Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Die doppelte Triade: Wotan - Loge - Erda/Wagner - Freud - Butler

Title data

Fohr-Manthey, Simone:
Die doppelte Triade: Wotan - Loge - Erda/Wagner - Freud - Butler.
In: Act - Zeitschrift für Musik & Performance. Vol. 2012 (2012) Issue 3 . - pp. 2-18.
ISSN 2191-253X

Official URL: Volltext

Related URLs

Abstract in another language

Dieser Aufsatz unterzieht Richard Wagners Rheingold einer Relektüre, die sich auf die darin enthaltenen Momente moderner Konzepte hin-sichtlich Inhalt und Handhabung der gesanglichen Disposition konzentriert. Diese sind, erstens, die Destabilisierung des Ich-Begriffes und, zweitens, Freuds Konzept der drei Instanzen (Ich, Es und Über-Ich) die das Selbst beherrschen. Einen dritten Schwerpunkt macht Wagners Idee eines androgynen Systems jenseits des Dualismus von Männlichkeit/Weiblichkeit aus, wie es von Judith Butler beschrieben wird. Eine Analyse der dramatischen Funktion und Gesangspartien – in Hinblick auf die oben genannten Prämissen – der Charaktere Wotan, Loge und Erda soll dabei aufzeigen, ob und wie Richard Wagner, ein Musikdramatiker des 19. Jahrhunderts, als Protomodernist und somit als Wegbereiter der Moderne gewertet werden kann.

Abstract in another language

This essay offers a reading of Richard Wagner’s Rhinegold as a work in which important tendencies of modernity are prefigured in the opera’s narratological and vocal dispositions. These tendencies are, first of all, the destabilization of an intact identity and, second, the Freudian-based concept of the three aspects of the psyche, the id, the ego, and the super-ego, which govern the individual self. A third focus is on Wagner’s ideas of an androgynous system beyond the dualism of maleness/femaleness, as described by Judith Butler. With these premises, an analysis of the opera’s dramatic function and vocal parts for the characters Wotan, Loge, and Erda shows whether Richard Wagner, as an author-composer of the late nineteenth century, can be regarded as a protomodernist and thus a pacesetter for modernity.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: Yes
Keywords: Wagner, Richard / Rheingold; Freud, Sigmund; Männlichkeit; Weiblichkeit; Ich-Begriff; Gender; Wagner, Richard / Rhinegold; identity
Institutions of the University: Research Institutions > Research Units > Research Institute for Music Theater Studies - FIMT
Research Institutions
Research Institutions > Research Units
Faculties > Faculty of Languages and Literature
Faculties
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 700 Arts and recreation > 780 Music
Date Deposited: 15 May 2014 07:59
Last Modified: 02 Oct 2014 10:09
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/378