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The Home Market Effect in Models with Multinational Enterprises

Titelangaben

Larch, Mario:
The Home Market Effect in Models with Multinational Enterprises.
In: Review of International Economics. Bd. 15 (2007) Heft 1 . - S. 62-74.
ISSN 1467-9396
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9396.2007.00673.x

Abstract

Trade patterns in New Trade Theory models and agglomeration patterns in New Economic Geography models crucially depend on the effect that a higher local demand for products leads to a larger share of production of these products, namely the home market effect. Multinationals could exploit higher foreign demand without incurring transport costs by setting up a plant abroad, which destroys the driving force of the home market effect. This paper demonstrates that in the presence of multinationals the home market effect reappears via a different channel, relying on the repatriation of profits rather than on interindustry trade.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Home market effect; Multinationals; Transport
Fachklassifikationen: F12, F23
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VI: Empirische Wirtschaftsforschung
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VI: Empirische Wirtschaftsforschung > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VI: Empirische Wirtschaftsforschung - Univ.-Prof. Dr. Mario Larch
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre
Titel an der UBT entstanden: Nein
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 14 Okt 2015 11:37
Letzte Änderung: 14 Okt 2015 11:37
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/16596