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Echtzeitfähige Parameternachführung zur modellbasierten Zustandsbestimmung automobiler Abgasnachbehandlungssysteme : Real-time parameter tuning for exhaust gas aftertreatment models in automotive applications

Title data

Schödel, Sebastian ; Fischerauer, Gerhard:
Echtzeitfähige Parameternachführung zur modellbasierten Zustandsbestimmung automobiler Abgasnachbehandlungssysteme : Real-time parameter tuning for exhaust gas aftertreatment models in automotive applications.
In: Technisches Messen. Vol. 81 (January 2014) Issue 2 . - pp. 79-85.
ISSN 2196-7113
DOI: https://doi.org/10.1515/teme-2014-1011

Official URL: Volltext

Project information

Project financing: Bundesministerium für Bildung und Forschung

Abstract in another language

Moderne Verfahren zur Regelung von Ottomotoren berücksichtigen, zusätzlich zu den gemessenen Luftzahlen im Abgas, den Sauerstofffüllstand in Drei-Wege-Katalysatoren. Auf Grund dessen, dass die Rechenleistung der im Fahrzeug verfügbaren Steuergeräte eingeschränkt ist, werden für diese modellbasierte Füllstandsschätzung stark vereinfachende Annahmen getroffen. Mit Hilfe einer hochfrequenzbasierten Zustandsüberwachung, woraus sich der Sauerstofffüllstand direkt bestimmen lässt, kann die Genauigkeit bestehender Katalysatormodelle jedoch verbessert werden. Neben der hochfrequenzbasierten Zustandsüberwachung stellen wir ein Verfahren vor, welches die Parameter des Katalysatormodells im Betrieb nachführt, um trotz alterungsbedingter Änderungen der Systemeigenschaften die gewünschte Genauigkeit zu gewährleisten.

Abstract in another language

State-of-the-art control strategies for spark ignition engines take the oxygen storage level of the indispensable three-way catalyst (TWC) into account by a model-based approach. Owing to the limited on-board processing power, the models used are simplified compared to the actual system dynamics. Their accuracy can be improved by an additional direct status monitoring, e.g., with microwave measurement systems in which the catalyst state is inferred from measured cavity resonance curves. However, the accuracy of time-invariant models deteriorates with time because of catalyst aging.We present a real-time method to adjust the parameters of a TWC model.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: Yes
Keywords: Drei-Wege-Katalysator; Zustandsüberwachung; Sauerstofffüllstand; Hochfrequenzmesstechnik; Motorsteuerung; three-way catalyst; status monitoring; oxygen storage level; microwave measurement; engine control
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Engineering Science > Chair Measurement and Control Technology > Chair Measurement and Control Technology - Univ.-Prof. Dr.-Ing. Gerhard Fischerauer
Profile Fields > Emerging Fields > Energy Research and Energy Technology
Faculties
Faculties > Faculty of Engineering Science
Faculties > Faculty of Engineering Science > Chair Measurement and Control Technology
Profile Fields
Profile Fields > Emerging Fields
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering
Date Deposited: 16 Feb 2016 08:28
Last Modified: 16 Feb 2016 08:28
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/30828