Titelangaben
Schödel, Sebastian ; Jungkunz, Thomas ; Królak, Radoslaw ; Fischerauer, Gerhard:
Real-time capable parameter tuning for exhaust gas aftertreatment models in automotive applications.
In: Lerch, Reinhard ; Werthschützky, Roland
(Hrsg.):
Proceedings of the 16th International Conference on Sensors and Measurement Technology (Sensor 2013). -
Berlin
: AMA Verband für Sensorik und Messtechnik e.V.
,
2013
. - S. 373-378
ISBN 978-3-9813484-3-9
DOI: https://doi.org/10.5162/sensor2013/C2.4
Abstract
State-of-the-art control strategies for spark ignition engines take into account the oxygen storage level of the indispensable three-way catalyst (TWC) by a model-based approach. Owing to the limited onboard processing power, the models used are simplified compared to the actual system dynamics. Their accuracy can be improved by an additional direct state observation, e. g., with microwave measurement systems in which the catalyst state is inferred from measured cavity resonance curves. However, the accuracy of time-invariant models deteriorates with time because of catalyst aging. We present a real-time capable method to adjust the parameters of a TWC model by continuously comparing measured resonance frequencies with frequencies computed by a linearized RF model.
Weitere Angaben
Publikationsform: | Aufsatz in einem Buch |
---|---|
Begutachteter Beitrag: | Nein |
Institutionen der Universität: | Fakultäten > Fakultät für Ingenieurwissenschaften > Lehrstuhl Mess- und Regeltechnik > Lehrstuhl Mess- und Regeltechnik - Univ.-Prof. Dr.-Ing. Gerhard Fischerauer Fakultäten Fakultäten > Fakultät für Ingenieurwissenschaften Fakultäten > Fakultät für Ingenieurwissenschaften > Lehrstuhl Mess- und Regeltechnik |
Titel an der UBT entstanden: | Ja |
Themengebiete aus DDC: | 600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften > 620 Ingenieurwissenschaften |
Eingestellt am: | 09 Mär 2016 09:49 |
Letzte Änderung: | 21 Apr 2016 11:43 |
URI: | https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/31655 |