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Limited Consumer Attention in International Trade

Titelangaben

Egger, Hartmut ; Falkinger, Josef:
Limited Consumer Attention in International Trade.
In: Review of International Economics. Bd. 24 (2016) Heft 5 . - S. 1096-1128.
ISSN 1467-9396
DOI: https://doi.org/10.1111/roie.12249

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Abstract

This paper introduces a model of limited consumer attention into an otherwise standard new trade theory model with love-of-variety preferences and heterogeneous firms. In this setting, we show that international integration needs not be welfare enhancing if the consumers' capacity to gather and process information is limited. Rather, it intensifies competition for scarce consumer attention, which causes mutual overbidding of producers in their advertising expenditures. The mutual overbidding renders advertising—which is informative in principle—wasteful and diverts purchases to imported goods at an inefficient scale. Wasteful advertising provides scope for policy intervention in the form of an advertising tax. However, if the tax instrument is not allowed to discriminate against foreign producers, it cannot eliminate inefficient diversion of consumer purchases to imports; hence it needs not be successful in securing gains from international integration in this framework.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: New trade theory; heterogeneous firms; gains from trade; love-of-variety preferences; limited attention; advertising
Fachklassifikationen: D11, F12, F15, L10, M37
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre II (Internationale Makroökonomik und Handel) > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre II (Internationale Makroökonomik und Handel) - Univ.-Prof. Dr. Hartmut Egger
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre II (Internationale Makroökonomik und Handel)
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 14 Okt 2016 11:20
Letzte Änderung: 16 Jan 2024 12:31
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/34937