Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Overconfidence in the Market for Lemons

Titelangaben

Herweg, Fabian ; Müller, Daniel:
Overconfidence in the Market for Lemons.
In: The Scandinavian Journal of Economics. Bd. 118 (2016) Heft 2 . - S. 354-371.
ISSN 0347-0520
DOI: https://doi.org/10.1111/sjoe.12135

Abstract

We extend Akerlof's "Market for Lemons" (1970, Quarterly Journal of Economics 84, 488–500) by assuming that some buyers are overconfident. Buyers in our model receive a noisy signal about the quality of the good that is on display for sale. Overconfident buyers do not update according to Bayes' rule but take the noisy signal at face value. We show that the presence of overconfident buyers can stabilize the market outcome by preventing total adverse selection. However, this stabilization comes at a cost: rational buyers are crowded out of the market.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik - Univ.-Prof. Dr. Fabian Herweg
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik
Titel an der UBT entstanden: Nein
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 01 Dec 2017 08:22
Letzte Änderung: 20 Okt 2022 07:59
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/40775