Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Social power as an antecedence of governance in buyer-supplier alliance

Titelangaben

Clauß, Thomas ; Bouncken, Ricarda B.:
Social power as an antecedence of governance in buyer-supplier alliance.
In: Industrial Marketing Management. Bd. 77 (2019) . - S. 75-89.
ISSN 1873-2062
DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.12.005

Abstract

Buyer-supplier alliances require certain governance mechanisms to be successfully controlled and coordinated. However, relatively little is known about how power differentials between the actors affect the applicability of those governance mechanisms. This paper follows the assumption that different sources of social power among firms directly influence the governance mechanisms and indirectly their performance. Our study utilizes a sample of 250 European firms to test the influence of four social power sources on three different governance mechanisms. We find different influences of social power on certain governance mechanisms. Suppliers' perception of buyers' coercive power leads to stronger contractual governance and stronger buyer directives but reduces the use of relational norms. Reward power only relates to contractual governance. Expert power steers towards buyer directives and relational norms. Referent power stimulates the development of relational norms. A cluster analysis of power types provides additional insights and enriches our managerial implications.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Buyer-supplier alliances; Social power; Governance mechanisms; Contract complexity; Buyer directives; Relational norms
Institutionen der Universität: Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VI, insbes. strategisches Management und Organisation
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VI, insbes. strategisches Management und Organisation > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VI, insbes. strategisches Management und Organisation - Univ.-Prof. Dr. Ricarda Bouncken
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 09 Aug 2019 07:35
Letzte Änderung: 09 Aug 2019 07:35
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/51809