Titelangaben
Schuessler, Rudolf:
Scholastic Social Epistemology in the Baroque Era.
In: American Catholic Philosophical Quarterly.
Bd. 93
(2019)
Heft 2
.
- S. 335-360.
ISSN 2153-8441
DOI: https://doi.org/10.5840/acpq2019311174
Angaben zu Projekten
Projektfinanzierung: |
VolkswagenStiftung |
---|
Abstract
Social epistemology existed in the scholastic tradition in the shape of doctrines on the legitimate use of probable opinions. Medieval scholasticism had developed sophisticated approaches in this respect, but the apogee of scholastic
theoretical reflection on social epistemology occurred in the Baroque era and its Catholic moral theology (late sixteenth to eighteenth centuries). The huge debate
on probable opinions at that time produced the most far-reaching and deepest investigations into the moral and epistemological foundations and limitations of
opinion-based, reasonable discourse prior to the late twentieth century. It is time to recover the arguments and claims of Baroque scholastic social epistemology,
not only to fill a lacuna in intellectual history but also to see whether some of its challenges are still with us today.
Weitere Angaben
Publikationsform: | Artikel in einer Zeitschrift |
---|---|
Begutachteter Beitrag: | Ja |
Institutionen der Universität: | Fakultäten > Kulturwissenschaftliche Fakultät > Institut für Philosophie > Lehrstuhl Philosophie II > Lehrstuhl Philosophie II - Univ.-Prof. Dr. Rudolf Schüßler Fakultäten Fakultäten > Kulturwissenschaftliche Fakultät Fakultäten > Kulturwissenschaftliche Fakultät > Institut für Philosophie Fakultäten > Kulturwissenschaftliche Fakultät > Institut für Philosophie > Lehrstuhl Philosophie II |
Titel an der UBT entstanden: | Ja |
Themengebiete aus DDC: | 100 Philosophie und Psychologie > 100 Philosophie 200 Religion > 230 Christentum, christliche Theologie |
Eingestellt am: | 30 Okt 2019 08:49 |
Letzte Änderung: | 30 Okt 2019 08:49 |
URI: | https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/52920 |