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IoT-commerce : opportunities for customers through an affordance lens

Titelangaben

Bayer, Sarah ; Gimpel, Henner ; Rau, Daniel:
IoT-commerce : opportunities for customers through an affordance lens.
In: Electronic Markets. Bd. 31 (2021) . - S. 27-50.
ISSN 1422-8890
DOI: https://doi.org/10.1007/s12525-020-00405-8

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Abstract

Retail commerce is influenced by digital technologies at large scale. After electronic commerce and its evolution into mobile commerce, we now see that the Internet of Things (IoT), one of the most disruptive developments in recent times, is about to radically transform retail commerce from need recognition to post-purchase engagement and service. Extant literature mainly investigates technical features of IoT, missing out on a customer-centric perspective. Theoretically founded in Activity and Affordance Theories, this paper conceptualizes IoT-commerce, identifies opportunities for customers, and links them to the customer buying process. Based on an extensive literature review, twelve affordances are derived and evaluated with a sample of real-world IoT devices. All affordances offered by electronic and mobile commerce are still valid for IoT-commerce but extended by three affordances unique to IoT-commerce: context-aware services, natural interactions, and automated customer processes. Affecting all steps of the customer buying process, IoT-commerce is worth to be understood by researchers, customers, and companies.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Activity Theory; affordances; e-commerce; m-commerce; IoT
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XVII - Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XVII - Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement > Lehrstuhl Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement - Univ.-Prof. Dr. Maximilian Röglinger
Profilfelder
Profilfelder > Emerging Fields
Profilfelder > Emerging Fields > Innovation und Verbraucherschutz
Forschungseinrichtungen
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > Projektgruppe Wirtschaftsinformatik der Fraunhofer FIT
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > FIM Kernkompetenzzentrum Finanz- & Informationsmanagement
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 000 Informatik,Informationswissenschaft, allgemeine Werke > 004 Informatik
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 31 Mär 2020 08:33
Letzte Änderung: 17 Dec 2021 13:40
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/54749