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Can Bonus Packs Mislead Consumers? : A Demonstration of How Behavioural Consumer Research Can Inform Unfair Commercial Practices Law on the Example of the ECJ's Mars Judgement

Titelangaben

Purnhagen, Kai ; van Herpen, Erica:
Can Bonus Packs Mislead Consumers? : A Demonstration of How Behavioural Consumer Research Can Inform Unfair Commercial Practices Law on the Example of the ECJ's Mars Judgement.
In: Journal of Consumer Policy. Bd. 40 (2017) Heft 2 . - S. 217-234.
ISSN 1573-0700
DOI: https://doi.org/10.1007/s10603-017-9345-0

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Abstract

The use of psychological findings in EU internal market regulation has gained interest, particularly in the area of unfair commercial practices. This study investigates consumer perceptions of bonus packs containing an oversized indication of the “extra” volume in the package, such as in the Mars case. The Mars case serves as a standard reference in EU unfair commercial practices law which is used as a benchmark to determine the “average consumer.” Our study demonstrates how an experiment can be set up to provide empirically based insights on whether a practice is “deceptive.” Results of our experiment show that consumers overestimate the extra volume when confronted with an oversized indication compared to control conditions, which is first empirical evidence that this practice is potentially deceptive.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Institutionen der Universität: Fakultäten > Fakultät für Lebenswissenschaften: Lebensmittel, Ernährung und Gesundheit > Lehrstuhl Lebensmittelrecht
Fakultäten > Fakultät für Lebenswissenschaften: Lebensmittel, Ernährung und Gesundheit > Lehrstuhl Lebensmittelrecht > Lehrstuhl Lebensmittelrecht - Univ.-Prof. Dr. Kai Purnhagen
Profilfelder > Emerging Fields > Innovation und Verbraucherschutz
Profilfelder > Emerging Fields > Lebensmittel- und Gesundheitswissenschaften
Forschungseinrichtungen > Forschungsstellen > Forschungsstelle für Verbraucherrecht - FfV
Forschungseinrichtungen > Forschungsstellen > Forschungsstelle für Deutsches und Europäisches Lebensmittelrecht
Fakultäten
Fakultäten > Fakultät für Lebenswissenschaften: Lebensmittel, Ernährung und Gesundheit
Profilfelder
Profilfelder > Emerging Fields
Forschungseinrichtungen
Forschungseinrichtungen > Forschungsstellen
Titel an der UBT entstanden: Nein
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
300 Sozialwissenschaften > 340 Recht
300 Sozialwissenschaften > 380 Handel, Kommunikation, Verkehr
Eingestellt am: 22 Jun 2020 09:20
Letzte Änderung: 22 Jun 2020 09:29
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/55547