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Context-dependent preferences and retailing: Vertical restraints on internet sales

Titelangaben

Herweg, Fabian ; Helfrich, Magdalena:
Context-dependent preferences and retailing: Vertical restraints on internet sales.
In: Journal of Behavioral and Experimental Economics. Bd. 87 (2020) . - 101556.
ISSN 2214-8043
DOI: https://doi.org/10.1016/j.socec.2020.101556

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Abstract

We provide an explanation for a frequently observed vertical restraint in e-commerce, namely that brand manufacturers partially or completely prohibit that retailers distribute their high-quality products over the internet. We assume that a consumer has context-dependent preferences in the sense that he overvalues a product attribute – quality or price – that stands out in the choice set. Our analysis reveals the following: If online competition determines the margin a retailer can charge at his brick-and-mortar store, he has no incentive to draw consumers’ attention to a product’s high quality. If however, the high-quality branded good is not available online, a retailer can charge a significant markup on it and this markup is higher if consumers focus on quality rather than price. Thus, a ban on online sales aligns a retailer’s incentive with the brand manufacturer’s interest to highlight its relative advantage, quality, and allows the manufacturer to charge a higher wholesale price. Consumer welfare and total welfare, however, are higher if distribution systems that prohibit internet sales are forbidden.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Context-dependent preferences; Decoy good; Internet competition; Relative thinking; Retailing; Selective distribution
Fachklassifikationen: D43; K21; L42
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik - Univ.-Prof. Dr. Fabian Herweg
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 05 Nov 2020 07:36
Letzte Änderung: 05 Mär 2024 14:10
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/59218