Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Price Discrimination in Input Markets : Downstream Entry and Efficiency

Titelangaben

Herweg, Fabian ; Müller, Daniel:
Price Discrimination in Input Markets : Downstream Entry and Efficiency.
In: Journal of Economics & Management Strategy. Bd. 21 (2012) Heft 3 . - S. 773-799.
ISSN 1530-9134
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1530-9134.2012.00344.x

Volltext

Link zum Volltext (externe URL): Volltext

Weitere URLs

Abstract

The extant theory on price discrimination in input markets takes the structure of the downstream industry as exogenously given. This paper endogenizes the structure of the downstream industry and examines the effects of permitting third-degree price discrimination on market structure and welfare. We identify situations where permitting price discrimination leads to either higher or lower wholesale prices for all downstream firms. These findings are driven by upstream profits being discontinuous due to costly entry. Moreover, permitting price discrimination fosters entry which often improves welfare. Nevertheless, entry can also reduce welfare because it may lead to a severe inefficiency in production.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik - Univ.-Prof. Dr. Fabian Herweg
Profilfelder > Emerging Fields > Innovation und Verbraucherschutz
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Volkswirtschaftslehre > Lehrstuhl Volkswirtschaftslehre VIII: Internationale Wettbewerbsökonomik
Profilfelder
Profilfelder > Emerging Fields
Titel an der UBT entstanden: Nein
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 11 Feb 2015 09:15
Letzte Änderung: 01 Dec 2017 06:58
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/6670