Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Entrepreneurship as an emotional rollercoaster : Investigating the interplay of affect and passion

Titelangaben

Streeb, Mirjam ; Franzke, Sonja ; Baum, Matthias:
Entrepreneurship as an emotional rollercoaster : Investigating the interplay of affect and passion.
In: Academy of Management Proceedings. (2022) Heft 1 .
ISSN 2151-6561
DOI: https://doi.org/10.5465/AMBPP.2022.12291abstract

Volltext

Link zum Volltext (externe URL): Volltext

Abstract

Passion is what drives entrepreneurs. Recently, the burgeoning field of entrepreneurial passion has begun to look beyond harmonious passion, turning towards its potentially darker side: obsessive passion. Drawing on the broaden-and-build theory, we argue that passion and affect unfold a cyclic relationship in which harmonious passion enters a self-perpetuating cycle with affect (i.e. reducing negative and enhancing positive affect). Accordingly, obsessive passion should provide the opposite – a damaging downward cycle by reducing positive and enhancing negative affect. We test our assumptions on a sample of 225 entrepreneurs with an experience sampling design over eight weeks. In contrast to our hypothesis that obsessive passion will lead to negative affect, our study produces the counterintuitive finding, that although it emerges from negative affect, obsessive passion leads to a positive affect boost. We call this result the transform hypothesis. Our result challenges the assumption that obsessive passion is exclusively detrimental and we suggest a more positive role in an entrepreneurial context. Taken together, with our research we introduce specific mechanisms through which passion aids entrepreneurs in their emotional battles.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Passion; affect; dualistic; obsessive; harmonious; entrepreneur; cognition; emotion
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XVI - Entrepreneurship und digitale Geschäftsmodelle > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XVI - Entrepreneurship und digitale Geschäftsmodelle - Univ.-Prof. Dr. Matthias Baum
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XVI - Entrepreneurship und digitale Geschäftsmodelle
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 13 Okt 2022 05:32
Letzte Änderung: 09 Okt 2023 13:34
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/72412