Literature by the same author
plus at Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Bewegung im Elementarbereich : Bestandsaufnahme und Perspektiven

Title data

Ungerer-Röhrich, Ulrike ; Popp, Verena ; Wolf, Susanne:
Bewegung im Elementarbereich : Bestandsaufnahme und Perspektiven.
In: Sportunterricht. Vol. 61 (2012) Issue 9 . - pp. 271-278.
ISSN 0342-2402

Abstract in another language

Die Bildung und Erziehung von Kindern unter sechs Jahren ist in den Fokus der Öffentlichkeit gerückt! Internationale Vergleichsstudien zeigen, dass die frühe Kindheit für die Initiierung von Lern- und Bildungsprozessen gute Strukturen und Qualitäten verlangt. Das Thema Bewegung spielt bislang in der Pädagogik der frühen Kindheit keine bedeutsame Rolle. In den Bildungsplänen, die in allen Bundesländern in den letzten Jahren entwickelt worden sind, gibt es einen Bereich in dem Körper, Bewegung und Gesundheit thematisiert werden. Dieser Bereich steht aber mehr oder weniger unverbunden neben allen anderen. Bewegung sollte ein Querschnittsthema sein und bei vielen Aktivitäten in der Kita mitgedacht werden, weil Kinder in diesem Alter vor allem „bewegt“ lernen. In der Bestandsaufnahme werden Konzepte aus der Pädagogik der frühen Kindheit und der Bewegungserziehung im Elementarbereich eingeordnet und konstruktiv weiterentwickelt.

Abstract in another language

The education and rearing of children under six-years-old have moved into the public’s focus! International comparative studies show the necessity for good structures and quality in order to initiate processes of learning and education. Hitherto the topic of movement has not played a significant role in the pedagogy of early childhood. In the educational curricula which have been developed in all of the federal states over the past years, there is an area in which the body, movement and health is a topic. However this area is more or less unconnected to all the other areas. Movement should be an overall topic and taken into consideration with many activities in children’s day care, because children mainly learn through movement at that age. In the status analysis the authors structure concepts of both the pedagogy of early childhood and movement education at the elementary level and further develop them constructively.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: No
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Cultural Studies > Department of Sport Science > Chair Sport Science III - Social and Health Sciences in Sport
Faculties
Faculties > Faculty of Cultural Studies
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Department of Sport Science
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 300 Social sciences
Date Deposited: 03 Nov 2020 08:50
Last Modified: 03 Nov 2020 08:50
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/59105