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Ausspracheabweichungen chinesischer Deutschlerner und ihre kommunikative Relevanz.

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Richter, Regina:
Ausspracheabweichungen chinesischer Deutschlerner und ihre kommunikative Relevanz.
In: Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht. Vol. 16 (October 2011) Issue 2 . - pp. 176-184.
ISSN 1205-6545

Official URL: Volltext

Abstract in another language

Untersuchungen zur kommunikativen Relevanz von Ausspracheabweichungen belegen, dass suprasegmentale Abweichungen die Verständlichkeit von Sprecheräußerungen in der Regel stärker beeinträchtigen als segmentale Abweichungen. Der Beitrag verdeutlicht anhand von Sprechbeispielen
chinesischer Studierender den kommunikativen Stellenwert prosodischer Abweichungen und plädiert dafür, die Schulung phonetischer Fertigkeiten verstärkt an deren kommunikativer Relevanz auszurichten. Abschließend formuliert er konkrete didaktische Empfehlungen für den Ausspracheunterricht mit chinesischen Deutschlernern.

Abstract in another language

Studies focused on the communicative relevance of deviations in pronunciation show that supra-segmental deviation generally affects the comprehensibility of speaker utterances to a greater extent than segmental deviation. This paper illustrates the communicative significance of prosodic deviation using speech utterances by Chinese students of German, and advocates that the
training of phonetic skills be aligned more closely with their communicative function. It concludes by providing concrete didactic recommendations for teaching pronunciation to Chinese learners of German.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: Yes
Keywords: Ausspracheschulung ; Ausspracheabweichungen ; Phonologie ; Kontrastive Phonetik ; Prosodie ;kommunikative Relevanz
Institutions of the University: Service Facilities > Language Centre
Service Facilities
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 400 Language > 400 Language
400 Language > 430 German and related languages
Date Deposited: 15 Jan 2014 09:43
Last Modified: 23 Nov 2016 08:27
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/81