Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Science Teaching based on Cognitive Load Theory: Engaged Students, but Cognitive Deficiencies

Titelangaben

Meissner, Barbara ; Bogner, Franz X.:
Science Teaching based on Cognitive Load Theory: Engaged Students, but Cognitive Deficiencies.
In: Studies in Educational Evaluation. Bd. 38 (2012) Heft 3-4 . - S. 127-134.
ISSN 0191-491X

Abstract

To improve science learning under demanding conditions, we designed an out-of-school lesson in compliance with cognitive load theory (CLT). We extracted student clusters based on individual effectiveness, and compared instructional efficiency, mental effort, and persistence of learning. The present study analyses students’ engagement. 50.0% of our sample (n = 250, 5th–8th graders) showed satisfying results, 11.2% were not motivated; 38.8% had difficulties to cope with the learning situation. Presumably, most of them had problems in identifying relevant contents, some were precarious about their capabilities. We suppose that those students may have improved performance with extended active support. We may advance future research on guidance in CLT, and its integration in the field of science education.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Zusätzliche Informationen: BAYCEER110581
Institutionen der Universität: Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Xaver Bogner
Fakultäten
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 500 Naturwissenschaften und Mathematik
Eingestellt am: 06 Mai 2015 14:57
Letzte Änderung: 06 Mai 2015 14:57
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/12941