Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Theoretical concepts for using multimedia in science education

Titelangaben

Girwidz, Raimund ; Rubitzko, Thomas ; Schaal, Steffen ; Bogner, Franz X.:
Theoretical concepts for using multimedia in science education.
In: Science Education International. Bd. 17 (2006) Heft 2 . - S. 77-93.
ISSN 1450-104X

Volltext

Link zum Volltext (externe URL): Volltext

Abstract

Multicoding (using various kinds of representation), multimodality (addressing several senses), and interactivity are special features of multimedia. We derived several guidelines on the basis of psychological findings in order to apply multimedia, specifically designed to assist effective learning in complex fields of knowledge. We focussed on promoting cognitive flexibility, building adequate mental models, implementing "situated learning," structuring knowledge and linking fields of knowledge, as well as adjusting cognitive load. In this contribution, we present an overview of theoretical considerations and illustrate possible implementations. The aim was to delineate guidelines for a theory-guided development of multimedia applications.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Zusätzliche Informationen: BAYCEER38306
Institutionen der Universität: Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Xaver Bogner
Fakultäten
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 500 Naturwissenschaften und Mathematik
Eingestellt am: 15 Mai 2015 14:47
Letzte Änderung: 18 Mär 2016 09:30
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/13769