Titelangaben
Girwidz, Raimund ; Rubitzko, Thomas ; Schaal, Steffen ; Bogner, Franz X.:
Theoretical concepts for using multimedia in science education.
In: Science Education International.
Bd. 17
(2006)
Heft 2
.
- S. 77-93.
ISSN 1450-104X
Abstract
Multicoding (using various kinds of representation), multimodality (addressing several senses), and interactivity are special features of multimedia. We derived several guidelines on the basis of psychological findings in order to apply multimedia, specifically designed to assist effective learning in complex fields of knowledge. We focussed on promoting cognitive flexibility, building adequate mental models, implementing "situated learning," structuring knowledge and linking fields of knowledge, as well as adjusting cognitive load. In this contribution, we present an overview of theoretical considerations and illustrate possible implementations. The aim was to delineate guidelines for a theory-guided development of multimedia applications.
Weitere Angaben
Publikationsform: | Artikel in einer Zeitschrift |
---|---|
Begutachteter Beitrag: | Ja |
Zusätzliche Informationen: | BAYCEER38306 |
Institutionen der Universität: | Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Xaver Bogner Fakultäten Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren |
Titel an der UBT entstanden: | Ja |
Themengebiete aus DDC: | 500 Naturwissenschaften und Mathematik |
Eingestellt am: | 15 Mai 2015 14:47 |
Letzte Änderung: | 18 Mär 2016 09:30 |
URI: | https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/13769 |