Titlebar

Bibliografische Daten exportieren
Literatur vom gleichen Autor
plus auf ERef Bayreuth
plus bei Google Scholar

 

Conversational User Interfaces for Online Shops? : A Categorization of Use Cases

Titelangaben

Baier, Daniel ; Rese, Alexandra ; Röglinger, Maximilian:
Conversational User Interfaces for Online Shops? : A Categorization of Use Cases.
2018
Veranstaltung: 39th International Conference on Information Systems (ICIS) , 13.-16.12.2018 , San Francisco, USA.
(Veranstaltungsbeitrag: Kongress/Konferenz/Symposium/Tagung , Paper )

Volltext

Link zum Volltext (externe URL): Volltext

Abstract

How do conversational user interfaces for online shops via messaging services and voice assistants influence customers’ satisfaction? Which use cases are attractive from a customer’s view point? Which use cases are must-be and for which customer segments? The answer to these questions is looked for in this paper. A Segmented Kano perspective is used to derive use case groups and related customer segments simultaneously. The paper starts with an overview on conversational commerce and on chatbots for this purpose. Then, the research method and the use case development is described. Two representative surveys with 2,165 customers of a major German online fashion retailer evaluating 13 messaging service and 2,025 customers evaluating 13 voice assistant use cases were conducted and analyzed. The focus was on the intention to use conversational user interfaces for online shops and the influence on customer satisfaction.

Weitere Angaben

Publikationsform: Veranstaltungsbeitrag (Paper)
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Chatbots; conversational commerce; conversational user interface; messaging
service; Segmented Kano perspective; two-factor theory; voice assistant
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XIV - Marketing und Innovation
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XIV - Marketing und Innovation > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XIV - Marketing und Innovation - Univ.-Prof. Dr. Daniel Baier
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Professur Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Professur Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement > Professur Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement - Univ.-Prof. Dr. Maximilian Röglinger
Forschungseinrichtungen
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > Projektgruppe Wirtschaftsinformatik der Fraunhofer FIT
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > FIM Kernkompetenzzentrum Finanz- & Informationsmanagement
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 000 Informatik,Informationswissenschaft, allgemeine Werke > 004 Informatik
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 26 Sep 2018 08:56
Letzte Änderung: 26 Sep 2018 08:56
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/45889