Titlebar

Export bibliographic data
Literature by the same author
plus on the publication server
plus at Google Scholar

 

Fotodokumentation : Partizipatives Analyse- und Evaluationsinstrument für Gesundheitsförderung im Setting

Title data

Eichhorn, Christine ; Nagel, Eckhard:
Fotodokumentation : Partizipatives Analyse- und Evaluationsinstrument für Gesundheitsförderung im Setting.
In: Prävention und Gesundheitsförderung. Vol. 4 (2009) Issue 3 . - pp. 207-216.
ISSN 1861-6755
DOI: https://doi.org/10.1007/s11553-009-0181-1

Abstract in another language

Einleitung

Fotodokumentation ist eine qualitative Methode, die zur Stärkung von Partizipation und Empowerment sowie zur Durchführung von Bedürfnisanalyse und Evaluation in settingbezogener Gesundheitsförderung eingesetzt werden kann. Hierbei fotografieren Menschen ihr alltägliches Lebensumfeld und diskutieren die Fotos im Rahmen von Fokusgruppen. Auch für sozial benachteiligte Gruppen sowie Kinder und Jugendliche ist Fotodokumentation gut geeignet. Bevölkerungsgruppen erhalten eine Stimme und werden aktiv einbezogen. Im Rahmen der Evaluation können durch Fotos zudem Veränderungen im Setting dokumentiert werden. Die Umsetzbarkeit bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland wurde im Rahmen eines Schulprojekts untersucht.
Methodik

Schüler fotografierten Ernährung und Bewegung an ihrer Schule und diskutierten darüber.
Ergebnisse

Die Methode erwies sich als gut umsetzbar, machte den Schülern Spaß und lieferte einen guten Einblick in ihre Sichtweise und Wünsche. Die Ergebnisse konnten quantitative Daten zum schulischen Umfeld sinnvoll ergänzen.

Abstract in another language

Introduction

Photovoice is a qualitative method aiming to strengthen participation and empowerment. It is also suitable for needs assessment and evaluation in setting-based health promotion. Individuals take photographs of their everyday lifes and environments, and these photos are then discussed in focus groups. The method is especially appropriate for socially disadvantaged groups as well as for children and adolescents. Through photo documentation, participating individuals get actively involved in an issue and are given a voice. Furthermore, the documentation of changes in the local environment is possible. Within a school project, the practicability of Photovoice with children and adolescents was examined.
Methods

Pupils took photos on the issue of nutrition and physical activity in their school and then discussed these photos.
Results

The method could be put into practice easily, the pupils appreciated it, and it gave a good insight into their perspectives, hopes, and wishes. The results added useful information to the quantitative data that has also been collected on the school environment.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: Yes
Keywords: Fotodokumentation; Partizipation; Empowerment; Bedürfnisanalyse; Evaluation
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Chair Healthcare Management and Health Sciences > Chair Healthcare Management and Health Sciences - Univ.-Prof. Dr. Dr. Dr. h.c. Eckhard Nagel
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 600 Technology, medicine, applied sciences > 610 Medicine and health
Date Deposited: 15 May 2020 06:56
Last Modified: 15 May 2020 06:56
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/54499