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Gemeindeanalyse als Planungsgrundlage für ein gemeindenahes Gesundheitsförderungsprogramm : Ergebnisse einer Bevölkerungsbefragung in Karlshuld

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Loss, Julika ; Eichhorn, Christine ; Donhauser, Johannes ; Gehlert, Judith ; Staber, Jeanine ; Nagel, Eckhard:
Gemeindeanalyse als Planungsgrundlage für ein gemeindenahes Gesundheitsförderungsprogramm : Ergebnisse einer Bevölkerungsbefragung in Karlshuld.
In: Das Gesundheitswesen. Vol. 71 (2009) Issue 4 . - pp. 232-241.
ISSN 0941-3790
DOI: https://doi.org/10.1055/s-0028-1104601

Abstract in another language

Hintergrund: Für die Planung von Programmen zu gemeindenaher Gesundheitsförderung kann eine Analyse von Bedarf und Bedürfnissen der Gemeinde sinnvoll sein. Hierzu existieren hierzulande bislang wenige Daten. Für das bayerische Projekt „Gesunde Gemeinde Karlshuld“ sollte eine Gemeindeanalyse die zielgerichtete Maßnahmenplanung ermöglichen. Ziel: Die Gemeindeanalyse sollte (1) gesundheitsbezogene Verhaltensmuster und Wissensdefizite identifizieren, (2) Nutzung und Bewertung von gesundheitsbezogenen Angeboten erheben, (3) Möglichkeiten zu Partizipation beleuchten. Damit sollen gezielte Maßnahmen entwickelt werden.

Methoden: Es erfolgte eine standardisierte Telefonbefragung der Karlshulder Bevölkerung (5000 Einwohner) ab 15J. per Zufallsauswahl zu Rahmenbedingungen, Angeboten, Lebensqualität und Partizipation. Wissen, Einstellung und Verhalten wurde für Ernährung, Bewegung, Krebsvorsorge und Tabakkonsum erhoben. Daten von 314 Personen lagen vor (w=68,8%; 43,9±13,8J.).

Ergebnisse: Die Befragten hatten v.a. bei Ernährung und Krebsfrüherkennung Wissensdefizite, v.a. Männer. Die Einstellung zu gesunder Ernährung war überwiegend positiv, aber nur 45,9% verzehrten täglich Gemüse und 58,6% Obst. Die gesetzlichen Früherkennungsuntersuchungen ließen 40–55% der Anspruchsberechtigten regelmäßig durchführen. Ein Drittel der 27,4% Raucher hat im vergangenen Jahr vergeblich versucht, mit dem Rauchen aufzuhören; 80% wollen das Rauchen aufgeben. Als positiv in Karlshuld wurden u.a. Infrastruktur, Natur und Gesundheitsangebot genannt. Nur 50% wussten, wo sie sich lokal über Gesundheitsbelange informieren können. 42,9% hatten das Gefühl, in Gesundheitsbelangen in der Gemeinde mitbestimmen zu können. Die Schulbildung hatte keinen Einfluss auf Wissen und Partizipation.

Diskussion: Ansätze zur Verbesserung des Gemeindeumfelds und für gezielte Aufklärungsmaßnahmen konnten durch die Gemeindenanalyse identifiziert werden. Ausblick: Inwiefern die erfassten Problemfelder positiv beeinflusst werden können, soll eine Evaluation mittels Bevölkerungsumfrage im Jahr 2008 zeigen.

Abstract in another language

Background: Analysing a community's needs and requirements is useful for planning a community-based health promotion programme. The literature recommends the analysis of existing population-based data, the discussion with a community's key persons, and standardised surveys among the community members. With reagrd to the latter method, German-language literature is scarce.

Aim: A community analysis in the Bavarian rural community Karlshuld (5 000 inhabitants) was intended to provide a starting point for tailored health promotion activities in the community. As a part of the community analysis, a survey among the Karlshuld citizens was intended to inform about (1) health-related knowledge and behaviour of the community members, (2) their utilization and acceptance of existing health-related offers and activities, (3) their possibilities for active participation, their state of empowerment and (4) community-related aspects influencing quality of life.

Methods: A standardised telephone survey was performed with a random sample of Karlshuld community members aged 15 years and older. The questions covered health-related living conditions and activities in Karlshuld, quality of life and participation of community members. In addition, data were collected on knowledge, attitude and behaviour with regard to the issues nutrition, physical activity and tobacco consumption. The sample comprised 314 community members (f=68.8%; age 43.9±13.8 years).

Results: Shortcomings in knowledge on healthy nutrition were evident, especially among male participants. Whereas the general attitude towards a healthy diet was favourable in the majority of respondents, only 45.9%/58.6% stated that they daily consumed vegetables/fruit. One third of the 27.4% smokers among the respondents had intended but failed to quit smoking in the previous year; 80% stated they were willing to quit. The participants named infrastructure, nature and health-related activities as positive aspects in Karlshuld. Only 50% knew where to get information on health-related issues. 42.9% of respondents felt they could influence decisions on health-related issues in the community. There was no correlation between school education and knowledge or participation.

Discussion:The survey among Karlshuld community members identified potential approaches to improving the community environment and to tailor health education activities to the special needs of Karlshuld. A follow-up survey in 2008/2009 will be carried out in order to evaluate whether or not the Karlshuld health promotion programme was successful in building on Karlshuld's strengths and influencing its weaknesses.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: Yes
Keywords: Gemeindeanalyse; Kommune; Gesundheitsförderung; gesundheitsbezogenes Wissen; Gesundheitsverhalten
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Chair Healthcare Management and Health Sciences > Chair Healthcare Management and Health Sciences - Univ.-Prof. Dr. Dr. Dr. h.c. Eckhard Nagel
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 600 Technology, medicine, applied sciences > 610 Medicine and health
Date Deposited: 15 May 2020 07:21
Last Modified: 15 May 2020 07:25
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/54500