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Predicting online shopping cart abandonment with machine learning approaches

Titelangaben

Rausch, Theresa Maria ; Derra, Nicholas Daniel ; Wolf, Lukas:
Predicting online shopping cart abandonment with machine learning approaches.
In: International Journal of Market Research. Bd. 64 (2022) Heft 1 . - S. 89-112.
ISSN 2515-2173
DOI: https://doi.org/10.1177/1470785320972526

Abstract

Excessive online shopping cart abandonment rates constitute a major challenge for e-commerce companies and can inhibit their success within their competitive environment. Simultaneously, the emergence of the Internet’s commercial usage results in steadily growing volumes of data about consumers’ online behavior. Thus, data-driven methods are needed to extract valuable knowledge from such big data to automatically identify online shopping cart abandoners. Hence, this contribution analyzes clickstream data of a leading German online retailer comprising 821,048 observations to predict such abandoners by proposing different machine learning approaches. Thereby, we provide methodological insights to gather a comprehensive understanding of the practicability of classification methods in the context of online shopping cart abandonment prediction: our findings indicate that gradient boosting with regularization outperforms the remaining models yielding an F1-Score of 0.8569 and an AUC value of 0.8182. Nevertheless, as gradient boosting tends to be computationally infeasible, a decision tree or boosted logistic regression may be suitable alternatives, balancing the trade-off between model complexity and prediction accuracy.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Classification; E-commerce; Machine learning; Prediction; Shopping cart abandonment; Supervised learning
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XIV - Marketing und Innovation
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XIV - Marketing und Innovation > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XIV - Marketing und Innovation - Univ.-Prof. Dr. Daniel Baier
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 20 Nov 2020 08:56
Letzte Änderung: 14 Jan 2022 14:09
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/60165