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Consumer Motives for Peer-to-Peer Sharing

Titelangaben

Hawlitschek, Florian ; Teubner, Timm ; Gimpel, Henner:
Consumer Motives for Peer-to-Peer Sharing.
In: Journal of Cleaner Production. Bd. 204 (2018) . - S. 144-157.
ISSN 0959-6526
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.08.326

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Abstract

Contemporary e-commerce platforms enable the exchange of idle resources among private individuals directly from peer to peer. The success of peer-to-peer sharing platforms largely depends on the capability of platform providers to understand the users' motives for engagement. To investigate the relative importance of consumer motives for and against peer-to-peer sharing, we develop a theoretical model based on a comprehensive set of potential consumer motives. We validate our model by means of a survey among 745 participants. Our findings suggest financial benefits, trust in other users, modern lifestyle, effort expectancy, and ecological sustainability as the five most important drivers and prerequisites of platform usage intentions. Based on our findings, we suggest directions for future research on peer-based sharing and discuss implications for both theory and practice.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Sharing economy; Peer-to-peer sharing; Online marketplaces; Online consumer behavior; Survey research; Structural equation modeling
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Forschungseinrichtungen
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > Projektgruppe Wirtschaftsinformatik der Fraunhofer FIT
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > FIM Kernkompetenzzentrum Finanz- & Informationsmanagement
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Titel an der UBT entstanden: Nein
Themengebiete aus DDC: 000 Informatik,Informationswissenschaft, allgemeine Werke > 004 Informatik
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 13 Sep 2018 06:36
Letzte Änderung: 30 Jun 2022 13:04
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/45766