Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Gaining Legitimacy by Being Different : Optimal Distinctiveness in Crowdfunding Platforms

Titelangaben

Täuscher, Karl ; Bouncken, Ricarda B. ; Pesch, Robin:
Gaining Legitimacy by Being Different : Optimal Distinctiveness in Crowdfunding Platforms.
In: Academy of Management Journal. Bd. 64 (2021) Heft 1 . - S. 149-179.
ISSN 1948-0989
DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2018.0620

Abstract

How do new ventures gain legitimacy and attract critical resources? An increasing body of cultural entrepreneurship research highlights an “optimal distinctiveness” trade-off: new ventures need to be distinctive from their peers to stand out, yet distinctiveness counteracts the attainment of organizational legitimacy. In this paper, we challenge the underlying assumption that distinctiveness necessarily counteracts the attainment of legitimacy and propose that distinctiveness can become a source of legitimacy. This proposition matters because it fundamentally alters the relationship between distinctiveness and resource acquisition from certain audiences. We build on these theoretical arguments to examine new ventures’ resource acquisition from crowdfunders, one of the most important audiences for new ventures. Analysis of 28,425 crowdfunding campaigns across 39 market categories strongly supports our arguments, showing that higher levels of distinctiveness lead to superior crowdfunding performance. We further demonstrate that the legitimating effect of distinctiveness intensifies under the absence of alternative sources of legitimacy. Our study contributes by uncovering a new mechanism and three contingencies for the “optimal distinctiveness” trade-off.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Institutionen der Universität: Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VI, insbes. strategisches Management und Organisation
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VI, insbes. strategisches Management und Organisation > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VI, insbes. strategisches Management und Organisation - Univ.-Prof. Dr. Ricarda Bouncken
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 07 Sep 2020 10:43
Letzte Änderung: 18 Jan 2022 13:17
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/56816