Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Opportunity-Led Ideation : How to Convert Corporate Opportunities into Innovative Ideas

Titelangaben

Wyrtki, Katrin ; Röglinger, Maximilian ; Rosemann, Michael:
Opportunity-Led Ideation : How to Convert Corporate Opportunities into Innovative Ideas.
In: Creativity and Innovation Management. Bd. 30 (2021) Heft 3 . - S. 523-541.
ISSN 1467-8691
DOI: https://doi.org/10.1111/caim.12450

Volltext

Link zum Volltext (externe URL): Volltext

Angaben zu Projekten

Projekttitel:
Offizieller Projekttitel
Projekt-ID
Projektgruppe WI Digitales Innovationsmanagement
Ohne Angabe

Abstract

Opportunities, i.e. action possibilities for innovative business models, goods, services, and processes, particularly affect idea generation, which is vital for innovation success. Capitalizing on opportunities requires complementing predominating problem-centered innovation approaches. Despite mature knowledge on idea generation, there is still a limited understanding on how to leverage opportunities. Hence, there is a limited set of methods available that provide formalized guidance. To address this gap, we co-developed an opportunity-led ideation method in an action design research project with one of Australia’s leading financial service providers. Thanks to this immersive collaboration, our method not only reflects the intent of researchers and existing knowledge, but also the influence and needs of practitioners. Building on established opportunity sources from the literature, this method structures the idea generation stage of the innovation process into the activit! ies initiation, immersion, investigation, integration. The method provides guidance on how to transform opportunities into ideas and presents activities, techniques, tools, and roles that are important within the idea generation stage. Our research theoretically extends the understanding of opportunity identification within the front end of innovation. Moreover, it provides insights on balancing formalization and creativity within idea generation. Organizations can use the method as a blueprint to systematically and proactive sense, assess, and translate opportunities into ideas.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Innovation; Idea Generation; Opportunity; Action Design Research; Situational Method Engineering
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XVII - Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XVII - Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement > Lehrstuhl Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement - Univ.-Prof. Dr. Maximilian Röglinger
Forschungseinrichtungen
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > Projektgruppe Wirtschaftsinformatik der Fraunhofer FIT
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > FIM Kernkompetenzzentrum Finanz- & Informationsmanagement
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 000 Informatik,Informationswissenschaft, allgemeine Werke > 004 Informatik
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 29 Jun 2021 07:55
Letzte Änderung: 30 Mär 2022 11:57
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/66375