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A Digital Push with Real Impact : Mapping Effective Digital Nudging Elements to Contexts to Promote Environmentally Sustainable Behavior

Titelangaben

Berger, Michelle ; Lange, Theresa ; Stahl, Bastian:
A Digital Push with Real Impact : Mapping Effective Digital Nudging Elements to Contexts to Promote Environmentally Sustainable Behavior.
In: Journal of Cleaner Production. Bd. 380, Part 1 (2022) . - 134716.
ISSN 0959-6526
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.134716

Angaben zu Projekten

Projekttitel:
Offizieller Projekttitel
Projekt-ID
Projektgruppe WI Digital Life
Ohne Angabe
Projektgruppe WI Customer Relationship Management
Ohne Angabe

Abstract

The ongoing environmental deterioration is mainly human-induced. In various daily
contexts, individuals can make small choices in favor of environmentally sustainable
behavior to counteract this effect. With ever-increasing digitalization, these decisions
are shifted toward a digital world. Digital nudging presents a promising approach to
foster environmentally sustainable behavior without restricting the freedom of choice.
However, research on digital nudging appears to be highly fragmented, leaving
information systems designers without guidance on which nudging elements to choose
in a specific context. By conducting a structured literature review followed by a
framework development, this paper provides an information systems design
perspective that matches digital nudging elements on context decision types and
indicates the effectiveness of their combination. Thus, the provided framework is of
practical use for designing effective digital nudging elements. Moreover, it contributes
to research by identifying meta-inferences of the current status quo and offering
impulses for future research.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Digital Nudging; environmental sustainability; structured literature review; Green IS; Consumer behavior
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Forschungseinrichtungen
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > Institutsteil Wirtschaftsinformatik des Fraunhofer FIT
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > FIM Forschungsinstitut für Informationsmanagement
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Titel an der UBT entstanden: Nein
Themengebiete aus DDC: 000 Informatik,Informationswissenschaft, allgemeine Werke > 004 Informatik
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 31 Okt 2022 12:43
Letzte Änderung: 08 Nov 2023 09:35
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/72564