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How influencing factors of intention to use smart watches changed in pandemic times in Germany : a comparison

Titelangaben

Hall, Kristina ; Oesterle, Severin ; Watkowski, Laura Marie-Luise ; Buck, Christoph:
How influencing factors of intention to use smart watches changed in pandemic times in Germany : a comparison.
In: International Journal of Technology Management. Bd. 94 (2024) Heft 3/4 . - S. 436-474.
ISSN 0267-5730
DOI: https://doi.org/10.1504/IJTM.2024.136432

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Projektgruppe WI Digital Life
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Abstract

The use of smart wearables, especially smartwatches, has increased significantly in recent years. Driven by the COVID-19 pandemic, personal self-tracking has never been more relevant. However, it is not yet clear which factors, functional or non-functional, influence the pre-adoption of smartwatches and to what extent the COVID-19 pandemic has changed their weighting. To address this research gap, we reviewed the relevant literature and subsequently developed a conceptual model based on existing acceptance models and analyzed our online gathered empirical data using structural equation modeling. Our findings reveal significant differences over time, mainly driven by non-functional characteristics (i.e., perceived aesthetics, perceived price, perceived enjoyment). In addition, fashion consciousness seems to influence the relationship between perceived haptics and intention to use only during pandemic times. Our findings shed light on the importance of contextual behavioral changes on technology use and provide practical and theoretical implications for manufacturers, users, and society.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Pre-Adoption; Wearables; Smartwatch; Covid-19; Strucutral Equation Modeling; Multi-Group Analysis
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VII - Wirtschaftsinformatik und Digitale Gesellschaft
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VII - Wirtschaftsinformatik und Digitale Gesellschaft > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VII - Wirtschaftsinformatik und Digitale Gesellschaft - Univ.-Prof. Dr. Torsten Eymann
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Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 000 Informatik,Informationswissenschaft, allgemeine Werke > 004 Informatik
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 13 Dec 2022 06:37
Letzte Änderung: 18 Sep 2024 12:42
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/73005