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Augmenting digital monopolies : A corporate financialization perspective on the rise of Big Tech

Titelangaben

Klinge, Tobias J. ; Hendrikse, Reijer ; Fernandez, Rodrigo ; Adriaans, Ilke:
Augmenting digital monopolies : A corporate financialization perspective on the rise of Big Tech.
In: Competition & Change. Bd. 27 (2023) Heft 2 . - S. 332-353.
ISSN 1477-2221
DOI: https://doi.org/10.1177/10245294221105573

Abstract

Building on the notion of corporate financialization, this article analyzes the financial dynamics of the world’s largest digital platforms over the period 2000–2020: Alibaba, Alphabet (Google), Amazon, Apple, Meta (Facebook), Microsoft, and Tencent. These “Big Tech” corporations jointly form the infrastructural core of the digital economy. Taking cues from critical media studies and political economy, we probe their financial statements according to three stylized indicators of corporate financialization: (i) expanding financial assets and debt; (ii) augmenting asset structures, with intangible assets in the form of goodwill ballooning alongside tangible capital; and (iii) maximizing shareholder value. Our findings point to commonalities among the ‘avantgarde of digital capitalism’, where feedback loops between mounting market dominance, data extraction, and above-average profits have been successfully leveraged with key tools of corporate financialization to accelerate Big Tech’s infrastructural dominance across economy and society.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Institutionen der Universität: Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Geowissenschaften
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Geowissenschaften > Lehrstuhl Wirtschaftsgeographie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Geowissenschaften > Lehrstuhl Wirtschaftsgeographie > Lehrstuhl Wirtschaftsgeographie - Univ.-Prof. Dr. Stefan Ouma
Titel an der UBT entstanden: Nein
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften > 300 Sozialwissenschaften, Soziologie
300 Sozialwissenschaften > 320 Politikwissenschaft
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
900 Geschichte und Geografie > 910 Geografie, Reisen
Eingestellt am: 17 Nov 2023 08:01
Letzte Änderung: 17 Nov 2023 08:01
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/87644