Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Cognitive load and alternative conceptions in learning genetics: effects from provoking confusion

Titelangaben

Pöhnl, Sabine ; Bogner, Franz X.:
Cognitive load and alternative conceptions in learning genetics: effects from provoking confusion.
In: The Journal of Educational Research. Bd. 106 (2013) Heft 3 . - S. 183-196.
ISSN 1940-0675
DOI: https://doi.org/10.1080/00220671.2012.687790

Abstract

Only recently has cognitive load theory been applied in conceptual change approaches. To our knowledge, ours is the first study to examine the effects on students’ cognitive load of an approach contrary to a refutation text design. We combined computer and textbook instruction with involving alternative conceptions (ACs) to instruct 398 9th graders. We determined the number of scientific conceptions learned within a pretest, posttest and retention test design while measuring the students’ mental effort during the instruction. The groups whose instruction involved ACs did not show any significant long-term increase in the number of scientific conceptions learned compared to the control group. The textbook instruction with ACs resulted in the students unnecessarily investing higher mental effort. Further research is needed to clarify the effect.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Zusätzliche Informationen: BAYCEER105573
Institutionen der Universität: Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Xaver Bogner
Fakultäten
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 500 Naturwissenschaften und Mathematik
Eingestellt am: 06 Mai 2015 14:57
Letzte Änderung: 06 Mai 2015 14:57
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/12935