Titelangaben
Pöhnl, Sabine ; Bogner, Franz X.:
Cognitive load and alternative conceptions in learning genetics: effects from provoking confusion.
In: The Journal of Educational Research.
Bd. 106
(2013)
Heft 3
.
- S. 183-196.
ISSN 1940-0675
DOI: https://doi.org/10.1080/00220671.2012.687790
Abstract
Only recently has cognitive load theory been applied in conceptual change approaches. To our knowledge, ours is the first study to examine the effects on students’ cognitive load of an approach contrary to a refutation text design. We combined computer and textbook instruction with involving alternative conceptions (ACs) to instruct 398 9th graders. We determined the number of scientific conceptions learned within a pretest, posttest and retention test design while measuring the students’ mental effort during the instruction. The groups whose instruction involved ACs did not show any significant long-term increase in the number of scientific conceptions learned compared to the control group. The textbook instruction with ACs resulted in the students unnecessarily investing higher mental effort. Further research is needed to clarify the effect.
Weitere Angaben
Publikationsform: | Artikel in einer Zeitschrift |
---|---|
Begutachteter Beitrag: | Ja |
Zusätzliche Informationen: | BAYCEER105573 |
Institutionen der Universität: | Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Xaver Bogner Fakultäten Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren |
Titel an der UBT entstanden: | Ja |
Themengebiete aus DDC: | 500 Naturwissenschaften und Mathematik |
Eingestellt am: | 06 Mai 2015 14:57 |
Letzte Änderung: | 06 Mai 2015 14:57 |
URI: | https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/12935 |