Titlebar

Bibliografische Daten exportieren
Literatur vom gleichen Autor
plus auf ERef Bayreuth
plus bei Google Scholar

 

Cognitive influences of students’ alternative conceptions within a hands-on gene technology module

Titelangaben

Franke, Gaitano ; Bogner, Franz X.:
Cognitive influences of students’ alternative conceptions within a hands-on gene technology module.
In: The Journal of Educational Research. Bd. 104 (2011) Heft 3 . - S. 158-170.
ISSN 1940-0675
DOI: 10.1080/00220671003636745

Abstract

In a German out-of-school laboratory, 293 medium achieving 10th graders participated in a lesson unit about gene technology. Divided into two groups (I-1, I-2), both of which followed the same hands-on lesson procedure. Students within I-2 were additionally confronted with alternative conceptions to central issues of the specific topic. We monitored cognitive achievement, mental effort and calculated the efficiency of instructional conditions.Knowledge scores increased significantly in both groups in the long-term. In the short-term, I-2 showed significantly better results. Also, these students needed to invest a significantly lower level of mental effort during the interpretation phase. Instructional efficiency differed in the short- and the long-term. Students within I-2 showed either the same cognitive achievements with lower strain, or higher ones with the same strain.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Zusätzliche Informationen: BAYCEER78300
Institutionen der Universität: Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Bogner
Fakultäten
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 500 Naturwissenschaften und Mathematik
Eingestellt am: 06 Mai 2015 14:57
Letzte Änderung: 06 Mai 2015 14:57
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/12942