Titelangaben
Franke, Gaitano ; Bogner, Franz X.:
Cognitive influences of students’ alternative conceptions within a hands-on gene technology module.
In: The Journal of Educational Research.
Bd. 104
(2011)
Heft 3
.
- S. 158-170.
ISSN 1940-0675
DOI: https://doi.org/10.1080/00220671003636745
Abstract
In a German out-of-school laboratory, 293 medium achieving 10th graders participated in a lesson unit about gene technology. Divided into two groups (I-1, I-2), both of which followed the same hands-on lesson procedure. Students within I-2 were additionally confronted with alternative conceptions to central issues of the specific topic. We monitored cognitive achievement, mental effort and calculated the efficiency of instructional conditions.Knowledge scores increased significantly in both groups in the long-term. In the short-term, I-2 showed significantly better results. Also, these students needed to invest a significantly lower level of mental effort during the interpretation phase. Instructional efficiency differed in the short- and the long-term. Students within I-2 showed either the same cognitive achievements with lower strain, or higher ones with the same strain.
Weitere Angaben
Publikationsform: | Artikel in einer Zeitschrift |
---|---|
Begutachteter Beitrag: | Ja |
Zusätzliche Informationen: | BAYCEER78300 |
Institutionen der Universität: | Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Xaver Bogner Fakultäten Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren |
Titel an der UBT entstanden: | Ja |
Themengebiete aus DDC: | 500 Naturwissenschaften und Mathematik |
Eingestellt am: | 06 Mai 2015 14:57 |
Letzte Änderung: | 06 Mai 2015 14:57 |
URI: | https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/12942 |