Titlebar

Bibliografische Daten exportieren
Literatur vom gleichen Autor
plus auf ERef Bayreuth
plus bei Google Scholar

 

Conceptual change in students´ molecular biology education: Tilting at windmills?

Titelangaben

Franke, Gaitano ; Bogner, Franz X.:
Conceptual change in students´ molecular biology education: Tilting at windmills?
In: The Journal of Educational Research. Bd. 104 (2011) Heft 1 . - S. 7-18.
ISSN 1940-0675
DOI: 10.1080/00220670903431165

Abstract

A hands-on instructional approach with medium achieving 10th graders (N = 294) successfully demonstrated the achievement of a conceptual change. Two teaching variations were applied (I-1, I-2), both dealing with a hands-on gene technology lesson in an out-of-school laboratory. I-2 additionally confronted the participants with alternative conceptions to some of the central issues involved in gene technology following a constructivist teaching model. We monitored the percentage of alternative conceptions by pre-, post- and delayed-post-tests.In the long-term, I-2 abandoned more of their alternative conceptions in favour of the orthodox scientific view. Furthermore, a gender effect appeared: In the short-term, more boys within I-2 were forced to shift to more scientific conceptions. Girls filed their alternative conceptions also in the long-term, independently of the applied instructional method.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Zusätzliche Informationen: BAYCEER74580
Institutionen der Universität: Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Bogner
Fakultäten
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 500 Naturwissenschaften und Mathematik
Eingestellt am: 06 Mai 2015 14:57
Letzte Änderung: 06 Mai 2015 14:57
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/12943