Titelangaben
Franke, Gaitano ; Bogner, Franz X.:
Conceptual change in students´ molecular biology education: Tilting at windmills?
In: The Journal of Educational Research.
Bd. 104
(2011)
Heft 1
.
- S. 7-18.
ISSN 1940-0675
DOI: https://doi.org/10.1080/00220670903431165
Abstract
A hands-on instructional approach with medium achieving 10th graders (N = 294) successfully demonstrated the achievement of a conceptual change. Two teaching variations were applied (I-1, I-2), both dealing with a hands-on gene technology lesson in an out-of-school laboratory. I-2 additionally confronted the participants with alternative conceptions to some of the central issues involved in gene technology following a constructivist teaching model. We monitored the percentage of alternative conceptions by pre-, post- and delayed-post-tests.In the long-term, I-2 abandoned more of their alternative conceptions in favour of the orthodox scientific view. Furthermore, a gender effect appeared: In the short-term, more boys within I-2 were forced to shift to more scientific conceptions. Girls filed their alternative conceptions also in the long-term, independently of the applied instructional method.
Weitere Angaben
Publikationsform: | Artikel in einer Zeitschrift |
---|---|
Begutachteter Beitrag: | Ja |
Zusätzliche Informationen: | BAYCEER74580 |
Institutionen der Universität: | Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Xaver Bogner Fakultäten Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren |
Titel an der UBT entstanden: | Ja |
Themengebiete aus DDC: | 500 Naturwissenschaften und Mathematik |
Eingestellt am: | 06 Mai 2015 14:57 |
Letzte Änderung: | 06 Mai 2015 14:57 |
URI: | https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/12943 |