Titelangaben
Gläser-Zikuda, Michaela ; Fuß, Stefan ; Laukenmann, Matthias ; Metz, Kerstin ; Randler, Christoph:
Promoting students‘ emotions and achievement – Instructional design and evaluation of the ECOLE-approach.
In: Learning and Instruction.
Bd. 15
(2005)
Heft 5
.
- S. 481-495.
ISSN 0959-4752
DOI: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2005.07.013
Abstract
Emotions such as interest and anxiety are part of the learning process as well as cognition and motivation. In view of this, educational science should take emotional aspects of instruction into account. The ECOLE-approach (Emotional and Cognitive Aspects of Learning) presented in this paper is a theoretically guided educational approach based on a specific combination of both student-centered and direct instruction. ECOLE aims at improving the quality of instruction by increasing positive emotions and achievement, and by avoiding negative emotions. The results of a quasi-experimental intervention study conducted in 37 8th and 9th grade classrooms in southwestern Germany showed that emotions and above all achievement were enhanced by the ECOLE instruction. Results are discussed in terms of specific teaching strategies that enhance emotions and achievement in teaching units of biology, German, and physics.
Weitere Angaben
Publikationsform: | Artikel in einer Zeitschrift |
---|---|
Begutachteter Beitrag: | Ja |
Zusätzliche Informationen: | BAYCEER36623 |
Institutionen der Universität: | Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Xaver Bogner Fakultäten Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige Professoren |
Titel an der UBT entstanden: | Ja |
Themengebiete aus DDC: | 500 Naturwissenschaften und Mathematik |
Eingestellt am: | 15 Mai 2015 14:47 |
Letzte Änderung: | 15 Mai 2015 14:47 |
URI: | https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/13780 |