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Value Configuration in Higher Education : Theoretical Development and Empirical Case Study

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Wawrzinek, David:
Value Configuration in Higher Education : Theoretical Development and Empirical Case Study.
Bayreuth , 2019 . - 132 S.
( Dissertation, 2019 , Universität Bayreuth, Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät)
DOI: https://doi.org/10.15495/EPub_UBT_00004486

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Abstract

Diese quasi-kumulativ angelegte, größtenteils in englischer Sprache verfasste Dissertation befasst sich mit der Untersuchung der Entstehung von Wertschöpfungskonfigurationen und der Frage, wie sich diese Werte messbar machen lassen. Das Untersuchungsobjekt sind Hochschulen, also ein Servicekontext, der durch hohe Komplexität und eine oft noch geringe Professionalisierung strategischer Managementprozesse geprägt ist.Im ersten Beitrag, publiziert im Athens Journal of Education unter dem Titel „Value Configuration in Higher Education – Intermediate Tool Development for Teaching in Complex Uncertain Environments and Developing a Higher Education Value Framework”, handelt es sich um einen konzeptionellen Beitrag, der die Service-Dominant Logic für die Forschung zu Wertschöpfungskonfigurationen und Wertschöpfung im Kontext der Hochschulbildung erschließt. Diese Perspektive wurde in diesem Forschungsgebiet noch nicht umfassend diskutiert und genutzt. Diese Publikation führt auch den Higher Education Value Framework ein, eine neue Perspektive zur Ableitung und Bewertung von Strategien und eben dem umfassenden Verständnis von Wertschöpfung in Higher Education. Die zweite Publikation im Journal of Education and Development mit dem Titel „What’s the Purpose of Higher Education? Proposing Meso-Level Operationalizable Superordinate Strategic Goals for Higher Education Developing the Higher Education Strategy Model and Metrics (HESM & M)“ ist gleichfalls ein konzeptioneller Beitrag und präsentiert das Higher Education Strategy Model, das vernetzte Strukturen und maßgeblich Akteure sichtbar macht und so den Nutzern wie Hochschulentscheidern ein holistisches Systemverständnis ermöglicht. Das Modell bietet Navigation und Orientierung in einer komplexen Entscheidungsumwelt. In diesem Beitrag geht es außerdem um den (gesellschaftlichen) Sinn und die übergeordneten Ziele der Hochschulbildung, die in betriebswirtschaftlichen Beiträgen zu oft unterbelichtet bleiben.
Nach dieser sehr allgemeinen und systemischen Betrachtungsweise von Higher Education werden im dritten und letzten Beitrag mit dem Titel „Mapping the Logic of Value in Higher Education - A Theoretical Adaption of Service- Dominant Logic and an Empirical Case Study in the Context of Executive Education die vorangegangenen Erkenntnisse genutzt. Dies soll dazu dienen, einen anwendungsorientierten, interdisziplinären Ansatz im spezifischen Kontext der Executive Education zu verfolgen. Das Ziel des finalen Papers besteht darin, eine Executive Education Strategy Map (EESM) für Hochschulentscheider zu entwickeln, die sowohl Überblicks-, Planungs- und Steuerungstool, als auch Grundlage für die Entwicklung eines hochwertigen Kennzahlensystems in weiterführenden Forschungsprojekten ist. Dieses Arbeitspapier stellt quasi die Summa der beiden ersten Beiträge dar und überführt die modellhaft-konzeptionellen Beiträge über eine empirische Studie in den Anwendungszusammenhang.

Abstract in weiterer Sprache

This quasi-cumulative dissertation, mostly written in English, deals with the investigation of the emergence of value creation configurations and the question of how these values can be made measurable. The research object is universities, i.e. a service context characterized by high complexity and often still low professionalization of strategic management processes.
The first article, published in the Athens Journal of Education under the title "Value Configuration in Higher Education - Intermediate Tool Development for Teaching in Complex Uncertain Environments and Developing a Higher Education Value Framework", is a conceptual contribution that opens up the service dominant logic for research on value creation configurations and value creation in the context of higher education. This perspective has not yet been extensively discussed and used in this research area. This publication also introduces the Higher Education Value Framework, a new perspective for the derivation and evaluation of strategies and the comprehensive understanding of value creation in higher education.
The second publication in the Journal of Education and Development entitled "What's the Purpose of Higher Education? Proposing Meso-Level Operationalizable Superordinate Strategic Goals for Higher Education Developing the Higher Education Strategy Model and Metrics (HESM & M)" is also a conceptual contribution and presents the Higher Education Strategy Model, which makes networked structures and key actors visible and thus enables both users and decision-makers in higher education to gain a holistic understanding of the system. The model offers navigation and orientation in a complex decision-making environment. This article also deals with the (social) meaning and superordinate goals of higher education, which are too often underexposed in economic literature.
 Following this very general and systemic approach to higher education, the third and final article, entitled "Mapping the Logic of Value in Higher Education - A Theoretical Adaption of Service- Dominant Logic and an Empirical Case Study in the Context of Executive Education", uses the previous findings. This should serve to pursue an application-oriented, interdisciplinary approach in the specific context of executive education. The aim of the final paper is to develop an Executive Education Strategy Map (EESM) for university decision-makers, which is both an overview, planning and control tool, as well as the basis for the development of a high-quality key performance indicator system in advanced research projects. This working paper represents the summa of the first two contributions and transfers the model-like-conceptual contributions into the application context via an empirical study.

Weitere Angaben

Publikationsform: Dissertation
Keywords: higher education management; higher educations strategy; service-dominant logic; value creation
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre III - Marketing und Konsumentenverhalten > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre III - Marketing und Konsumentenverhalten - Univ.-Prof. Dr. Claas Christian Germelmann
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre III - Marketing und Konsumentenverhalten
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 11 Nov 2019 08:39
Letzte Änderung: 11 Nov 2019 09:24
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/53163