Titelangaben
Reith, Riccardo:
Reshaping the Financial Landscape : Contributions to Research on the Acceptance of Innovative Financial Services in Payment, Investment Management and Insurance.
Bayreuth
,
2020
. - III, 35 S.
(
Dissertation,
2020
, Universität Bayreuth, Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät)
DOI: https://doi.org/10.15495/EPub_UBT_00004898
Abstract
Digital megatrends and technological innovations have significantly changed the nature of the financial industry. The disruptive potential of financial innovations highly depends on societal demand and acceptance of consumers, which has been an essential research domain in the field of information systems. Hence, a deep and profound understanding of the consumers’ decision-making processes regarding their perception, attitudes and intentions to use financial information systems is of vital importance for theory and practice. The objective of this dissertation is therefore, on one side, to investigate factors that influence the potential consumers’ intention to use financial information systems, and on the other side to illustrate possibilities to accelerate the diffusion process of such innovations.
Within the first chapter of this dissertation, the financial technologies under investigation are introduced and embedded into a definitional context of innovations. Afterwards, the Innovation Diffusion Theory as well as the proposed acceptance research models are introduced. The succeeding section summarizes the objective and structure of the dissertation and embeds the included research paper into a synoptic framework. The methodology section illustrates a summary of applied empirical methods in this dissertation, before the discussion concludes with highlighting the most striking results, their research implication and a demonstration of limitations and suggestions for future research.
Research paper 1 and 2 deal with the acceptance of proximity mobile payment and enhance previous literature by embedding the aspects of security and privacy into established research models. Research paper 3 analyzes the acceptance of a novel approach in the sector of investment management by being the first study to develop and empirically validate an acceptance model in the context of social trading platforms. Research paper 4 addresses innovations regarding “connected insurance”, focusing on the acceptance of wearable fitness tracking devices in particular. In comparison to the first four research papers, research paper 5 focuses on the communication process regarding innovations and aims to identify potential consumers of novel technological products and services.
The results of this dissertation indicate that consumers of financial innovations highly value the aspects of security and privacy in their decision-making processes throughout all the financial innovations under investigation. Most strikingly, the impact of perceived security (research paper 1 and 3) as well as privacy concerns (research paper 4) illustrated a high influence on the consumer’s intention to use financial innovations compared to effort-related costs, which have been the focus of established research models so far. Research paper 2 shows the importance of addressing privacy-related issues in marketing and identifies that innovative and technological-affine consumers demonstrate low privacy concerns. Herein, research paper 5 offers a novel approach of classifying technological early adopters and illustrates ways to reach potential technological early adopters online.
Abstract in weiterer Sprache
Digitale Marktentwicklungen und technologische Innovationen haben das Wesen der Finanzindustrie erheblich verändert. Das disruptive Potenzial von Finanzinnovationen hängt maßgeblich von der Akzeptanz der Verbraucher ab, weshalb ein tiefes und fundiertes Verständnis der individuellen Entscheidungsprozesse hinsichtlich Wahrnehmung, Einstellung und Nutzungsintention von Finanzinformationssystemen von entscheidender Bedeutung für Forschung und Praxis ist. Das Ziel dieser Dissertation ist es daher, einerseits Faktoren zu untersuchen, die potenzielle Konsumenten von Finanzinformationssystemen in ihrer Nutzungsintention beeinflussen, und andererseits Möglichkeiten aufzuzeigen, wie der Diffusionsprozess solcher Innovationen akzeleriert werden kann.
Das erste Kapitel dieser Dissertation stellt die untersuchten Finanztechnologien vor und bettet diese in einen definitorischen Kontext von Innovationen im Allgemeinen ein. Anschließend werden die Diffusionstheorie sowie etablierte Modelle der Akzeptanzforschung präsentiert. Der folgende Abschnitt fasst die Zielsetzung und Struktur der Dissertation zusammen und bettet die darin enthaltenen Forschungsbeiträge in einen synoptischen Rahmen ein. Der Abschnitt zur Methodik veranschaulicht die angewandten empirischen Methoden, bevor die Diskussion mit einer Zusammenfassung der wichtigsten Ergebnisse, deren theoretischen Implikationen und den Limitationen abschließt.
Die Forschungsbeiträge 1 und 2 befassen sich mit der Akzeptanz von mobilen Bezahlsystemen und erweitern die bisherige Literatur durch die Betrachtung der Aspekte „Sicherheit“ und „Privatheit“. Forschungsbeitrag 3 analysiert die Akzeptanz von Social Trading, einer plattformbasierten Innovation im Bereich des Investmentmanagements. Der Beitrag ist hier die erste Studie, die ein Akzeptanzmodell im Zusammenhang mit Social Trading-Plattformen entwickelt und empirisch validiert. Forschungsbeitrag 4 befasst sich mit Innovationen im Bereich "Connected Insurance" und konzentriert sich insbesondere auf die Akzeptanz von Fitnesstracking-Geräten.
Im Vergleich zu den ersten vier Forschungspapieren fokussiert sich Forschungsbeitrag 5 auf den Kommunikationsprozess bei Innovationen und zielt darauf ab, potenzielle Konsumenten neuartiger technologischer Produkte und Dienstleistungen zu identifizieren.
Die Ergebnisse dieser Dissertation zeigen, dass potenzielle Nutzer von Finanzinnovationen den Aspekten der Sicherheit und der persönlichen Privatheit in ihren Entscheidungsprozessen einen hohen Stellenwert beimessen. Bemerkenswert ist insbesondere, dass der Einfluss der wahrgenommenen Sicherheit (Forschungsbeitrag 1 und 3) sowie der Bedenken hinsichtlich persönlicher Privatheit (Forschungsbeitrag 4) einen signifikanten Einfluss auf die Absicht des Konsumenten zur Nutzung von Finanzinnovationen zeigen, während aufwandsbezogene Kosten, die bisher im Mittelpunkt etablierter Forschungsmodelle standen, an Relevanz verlieren. In diesem Zusammenhang illustriert Forschungsbeitrag 2, dass für innovative und technologieaffine Konsumenten die Bedenken hinsichtlich des Datenschutzes vergleichsweise wenig wesentlich sind. Forschungsbeitrag 5 bietet hier einen neuartigen Ansatz zur Klassifizierung innovativer Frühnutzer neuer Technologien und präsentiert praxisrelevante Lösungen auf, wie diese Zielgruppe online erreicht werden kann.