Title data
Brink, Alexander:
Corporate Philanthropy aus strategischer Perspektive.
In: Die Unternehmung.
Vol. 63
(2009)
Issue 1
.
- pp. 75-100.
ISSN 0042-059X
Abstract in another language
Die Legitimation sozialer Verantwortung erfolgt in der Regel aus der betriebswirtschaftlichen Theorie selbst: Soziale Verantwortung ist dann gut begründet, wenn sie dem ökonomischen Ziel dient. Dass die gegenwärtige Diskussion um die soziale Verantwortung einen gewinnbringenden Beitrag für die Betriebswirtschaftslehre leisten kann, soll anhand der strategischen Philanthropie verdeutlicht werden. Der Begriff der Philanthropie wird daher zunächst historisch und begriffsanalytisch beleuchtet. Sodann werden Konzepte vorgestellt, die sich dem Thema Verantwortung aus strategischer Perspektive widmen wie z.B. die Corporate Social Responsibility (Archie B. Carroll) und die Context-Focused Philanthropy (Michael E. Porter and Mark R. Kramer). Auf Basis einer kritischen Würdigung wird die strategische Philanthropie in vier Punkten konzeptionell weiterentwickelt: (1) Ethische Reflexion der Wertschöpfungskette, (2) Fokussierung auf die Kernkompetenzen, (3) Bedeutung von transformationaler Führung und (4) Klärung der normativen Legitimationsgrundlagen.
Abstract in another language
The legitimation of corporate social responsibility generally stemmed from management science itself: social responsibility is well-founded when it serves an economic interest. It will be argued that the current discussion on corporate social responsibility could provide a valuable contribution to management sciences via a concept of corporate philanthropy. This paper will begin with an historical and analytical examination of the term «philanthropy», followed by a presentation of management concepts which take a strategic perspective on the issue of responsibility, e.g. Corporate Social Responsibility (Archie B. Carroll) and Context-Focused Philanthropy (Michael E. Porter and Mark R. Kramer). Building on a critical evaluation of these concepts, strategic philanthropy will then be developed with regard to four key aspects: (1) Ethical reflection on the value chain, (2) focus on the core competencies, (3) importance of transformational leadership, and (4) clarification of the normative basics of legitimation.
Further data
Item Type: | Article in a journal |
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Refereed: | Yes |
Institutions of the University: | Faculties > Faculty of Cultural Studies > Department of Philosophy > Professor Economic and Business Ethics > Professor Economic and Business Ethics - Univ.-Prof. Dr. Dr. Alexander Brink Faculties Faculties > Faculty of Cultural Studies Faculties > Faculty of Cultural Studies > Department of Philosophy Faculties > Faculty of Cultural Studies > Department of Philosophy > Professor Economic and Business Ethics |
Result of work at the UBT: | Yes |
DDC Subjects: | 100 Philosophy and psychology > 170 Ethics 300 Social sciences > 330 Economics |
Date Deposited: | 08 Dec 2020 08:47 |
Last Modified: | 06 Dec 2023 09:08 |
URI: | https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/60790 |