Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Social networks in coworking spaces and individual coworker’s creativity

Titelangaben

Rese, Alexandra ; Görmar, Lars ; Herbig, Alena:
Social networks in coworking spaces and individual coworker’s creativity.
In: Review of Managerial Science. Bd. 16 (2022) . - S. 391-428.
ISSN 1863-6683
DOI: https://doi.org/10.1007/s11846-021-00445-0

Angaben zu Projekten

Projekttitel:
Offizieller Projekttitel
Projekt-ID
Humanisierung digitaler Arbeit durch Cowork-Spaces (Hierda)
02L15A220

Projektfinanzierung: Bundesministerium für Bildung und Forschung

Abstract

Coworking spaces (CWS) are open creative labs that provide a community-like environment and the necessary surroundings for their users to build and maintain networks with different actors inside and outside the CWS. With a wide variety of knowledge and skills available in trusted surroundings as well as similar value orientations, coworkers enjoy favorable conditions to establish their network-style. However, research has not investigated the benefit of coworkers’ social networks as far as their individual creativity is concerned so far. This paper takes several net-work characteristics into account: structure in terms of network size and centrality in the CWS, but also trusted and reciprocal relationships, supportiveness, diversity of knowledge exchanged, and the individual openness to core coworking values. Based on the literature on social networks and small group research, we developed a research model. We tested it to get deeper insights into the phenomenon by relying on 113 coworkers in 33 private German coworking spaces. The results show that a central position in the CWS allowing for direct exchange and high individual open-ness to core coworking values positively affects social involvement and the diversity of knowledge exchanged, and finally, a coworker’s individual creativity. Managerial implications include the vital role of a central position in the CWS for creativity and a somewhat balanced composition of coworkers working alone or in a team.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Coworking spaces; Creative performance; Social networks; Governance mechanisms; Core coworking value orientation
Fachklassifikationen: Journal of Economic Literature: L26; M13; M19; O31; O36
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VI, insbes. strategisches Management und Organisation
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VI, insbes. strategisches Management und Organisation > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre VI, insbes. strategisches Management und Organisation - Univ.-Prof. Dr. Ricarda Bouncken
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XIV - Marketing und Innovation
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XIV - Marketing und Innovation > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XIV - Marketing und Innovation - Univ.-Prof. Dr. Daniel Baier
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 09 Feb 2021 07:49
Letzte Änderung: 21 Mär 2022 14:37
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/62871