Literature by the same author
plus at Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Macht Breakdance Kinder stark? Eine empirische Untersuchung zum Breakdance im Schulsport

Title data

Witzany, Stefan ; Hoos, Olaf ; Kuhn, Peter:
Macht Breakdance Kinder stark? Eine empirische Untersuchung zum Breakdance im Schulsport.
In: Sportunterricht. Vol. 70 (2021) Issue 3 . - pp. 98-103.
ISSN 0342-2402
DOI: https://doi.org/10.30426/SU-2021-3-1

Abstract in another language

Die Studie geht der Frage nach, ob Breakdance Kinder stark macht. Sie untersucht, ob ein halbjähriges Breakdance- Training in der Schule im Rahmen von „Sport nach 1“ bei Kindern Veränderungen in physischen und psychosozia- len Parametern bewirkt. Die Ergebnisse der quantitativen Untersuchung zeigen, dass die (Schul-)Sportart Break- dance im vorliegenden Setting sowohl Koordination, vor allem die Koordination unter Präzisionsdruck, als auch Kraftleistungen, insbesondere die Kraftausdauer in den oberen Extremitäten, sowie die Schnellkraft in den Beinen verbessern kann. Eine grundlegende Wirkung im psychosozialen Bereich kann bei der sportartspezifischen Selbst- wirksamkeit nachgewiesen werden. Die Auswertung der mündlichen Befragung weist darauf hin, dass Breakdance im angebotenen Format die Selbstwirksamkeit der Kinder fördert, und darüber hinaus zu einer positiven Einstel- lung, Haltung sowie zu einer gesteigerten Zuversicht und Leistungsfreude beiträgt. Der Studie zufolge ist Break- dance im Sportunterricht als geeignete Tanzform für Jungen zu betrachten.

Abstract in another language

The authors investigate whether breakdance makes children strong. They research whether a six-month training program as part of a voluntary afternoon sport class effects physical as well as psycho-social parameters. The data of the quantitative study show that under the given setting breakdance as a (school) discipline can improve the students’ coordination especially for precise pressure awareness, strength performance (especially the strength endurance of the upper extremities) as well as the explosive power in the legs. In the psycho-social realm a general effect on sport-specific self-efficacy can be proven. The analysis of oral interviews suggests that breakdance in the given format facilitates the children’s self-efficacy and contributes to a positive attitude as well as enhanced opti- mism and a joyous life. According to the research breakdance is an adequate type of dance for boys in physical education.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: Yes
Keywords: Tanz; Breakdance; Schulsport; Jungen; Koordination; Kraftausdauer; Selbstwirksamkeit
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Cultural Studies > Department of Sport Science
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Department of Sport Science > Professor Sport Science V
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Department of Sport Science > Chair Sport Science III - Social and Health Sciences in Sport
Faculties
Faculties > Faculty of Cultural Studies
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 100 Philosophy and psychology > 150 Psychology
300 Social sciences > 370 Education
700 Arts and recreation > 790 Sports, games, entertainment
Date Deposited: 17 Mar 2021 08:30
Last Modified: 11 Feb 2022 11:12
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/63995