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Ein heisses Eisen : Urteilskompetenz im religionswissenschaftlichen Fachdiskurs und in religionskundlichen Lehrplänen

Title data

Schröder, Stefan:
Ein heisses Eisen : Urteilskompetenz im religionswissenschaftlichen Fachdiskurs und in religionskundlichen Lehrplänen.
Gesellschaft für Religionskunde
In: Zeitschrift für Religionskunde. (2022) Issue 10 . - pp. 104-120.
ISSN 2297-6469

Official URL: Volltext

Abstract in another language

Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich mit der Bedeutung der Urteilskompetenz und diese konkretisierender Denk-, Arbeits- und Handlungsweisen (DAH) für den Religionskundeunterricht. Zunächst wird der fachwissenschaftliche und fachdidaktische Diskurs zu diesem heissen Eisen nachvollzogen. Dem schliesst sich eine qualitative Inhaltsanalyse dreier deutschsprachiger Lehrpläne (Kerncurriculum Werte und Normen, Niedersachsen; Bildungsplan Religion, Bremen; Deutschschweizer Lehrplan 21) zur schuldidaktischen Bedeutung der Urteilskompetenz im Religionskundeunterricht an. Die Analyse zeigt die Existenz unterschiedlicher Massstäbe und Bezugsrahmen für eine Urteilskompetenz in Religionskundeentwürfen auf, die v.a. im Hinblick auf die zentrale Rolle persönlicher religiös-weltanschaulicher Werturteile in den deutschen Lehrplänen kritisch reflektiert wird.

Abstract in another language

This article explores the role of judgement as a way of
thinking, working and acting within Religion Education
(RE) in public schools. First, it reconstructs the disciplinary and didactical discourse within the study of religion on this hotly disputed subject. This is followed
by a qualitative content analysis of three RE syllabi from German-speaking Europe (Kerncurriculum Werte und Normen, Lower Saxony; Bildungsplan Religion, Bremen; Lehrplan 21, German-speaking Switzerland) concerning the application of judgement in public school RE didactics. The analysis reveals and critically reflects an assignment to multiple frames of reference in the different RE conceptions, especially concerning the constant usage of personal religious or philosophical value judgements in the German syllabi.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: Yes
Institutions of the University: Faculties
Faculties > Faculty of Cultural Studies
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Chair Study of Religion with an emphasis on contemporary culture
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Chair Study of Religion with an emphasis on contemporary culture > Chair Study of Religion with an emphasis on contemporary culture - Univ.-Prof. Dr. Christoph Bochinger
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 200 Religion
200 Religion > 200 Religion
300 Social sciences > 370 Education
Date Deposited: 17 May 2022 07:04
Last Modified: 17 May 2022 07:04
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/69618