Literatur vom gleichen Autor/der gleichen Autor*in
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

In This Choice Architecture and Beyond! A Quasi-Experimental Field Study Exploring Temporal Spillover Effects of Nudges

Titelangaben

Harnischmacher, Jannike:
In This Choice Architecture and Beyond! A Quasi-Experimental Field Study Exploring Temporal Spillover Effects of Nudges.
In: Jeseo, Vincent ; Allen, Juliann (Hrsg.): Welcome to The New Normal: Life After The Chaos : Proceedings of the 2023 AMS Annual Conference, New Orleans, LA, USA, May 17–19, 2023. - Cham : Springer , 2024 . - S. 87-98 . - (Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science )
ISBN 978-3-031-49038-5
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-49039-2_9

Volltext

Link zum Volltext (externe URL): Volltext

Abstract

When aiming to change consumers’ behavior, marketers and policy makers are increasingly looking at findings from behavioral economics, especially the nudging concept (Thaler & Sunstein, 2008). The effectiveness of nudges is often limited to the situation in which the choice architecture is altered. However, the existence of spillover effects could have the potential to amplify the effectiveness of nudges. This study investigates whether nudges can alter behavior beyond one choice situation in such a way that they affect a subsequent choice. To achieve temporal spillover effects, we develop a social identity nudge by innovatively synthesizing the nudging concept and Oyserman’s identity-based motivation process model. We conducted a quasi-experimental field study and observed students’ walking behavior in a natural setting. In N = 13,186 observations, we observed the behavior-altering effects of a salience nudge and a social identity nudge. The results show the expected temporal spillover effect for the social identity nudge. Although we did not expect it, results also show a temporal spillover effect for the salience nudge. These findings provide insights into the range of nudging effects and have potential implications for marketers and policy makers who use nudges as a cost-efficient tool to alter consumers’ behavior.

Weitere Angaben

Publikationsform: Aufsatz in einem Buch
Begutachteter Beitrag: Ja
Keywords: Behavior change; Nudging; Choice architecture; Social identity; Identity-based motivation; Field study
Institutionen der Universität: Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre III - Marketing und Konsumentenverhalten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre III - Marketing und Konsumentenverhalten > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre III - Marketing und Konsumentenverhalten - Univ.-Prof. Dr. Claas Christian Germelmann
Profilfelder > Emerging Fields > Innovation und Verbraucherschutz
Profilfelder
Profilfelder > Emerging Fields
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Eingestellt am: 22 Mär 2024 06:51
Letzte Änderung: 06 Mai 2024 10:47
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/88986