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Avoidance trajectories for driver assistance systems via solvers for optimal control problems

Titelangaben

Xausa, Ilaria ; Baier, Robert ; Gerdts, Matthias ; Gonter, Mark ; Wegwerth, Christian:
Avoidance trajectories for driver assistance systems via solvers for optimal control problems.
In: Proceedings on the 20th International Symposium on Mathematical Theory of Networks and Systems (MTNS 2012), July 9-13, 2012, Melbourne, Australia. - Melbourne, Australia : Think Business Events , 2012 . - S. 8
ISBN 978-0-646-58062-3

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Angaben zu Projekten

Projekttitel:
Offizieller Projekttitel
Projekt-ID
Marie-Curie Initial Training Network "Sensitivity Analysis for Deterministic Controller Design" (SADCO)
264735-SADCO

Projektfinanzierung: 7. Forschungsrahmenprogramm für Forschung, technologische Entwicklung und Demonstration der Europäischen Union

Abstract

Avoidance trajectories for driver assistance systems is an important and active field of research in car industry. Assistance systems with active braking maneuvers rely on car models, e.g. the single-track model, which are modeled as control problems. The formulation of suitable objective functions serves as a tool to realize collision detection and avoidance. In two scenarios for overtaking maneuvers, an optimal trajectory is computed via fixing a secure target state or by computing reachable sets from the initial starting point. First numerical experiments show approximations to optimal trajectories, controls and reachable sets. The sensitivity analysis in both, the optimal trajectory and the reachable set, reveal parameters that signicantly influence the solution.

Weitere Angaben

Publikationsform: Aufsatz in einem Buch
Begutachteter Beitrag: Ja
Zusätzliche Informationen: Paper No. 294, full paper.

Contents:
1. Scenarios for Avoidance Trajectories
2. Computational Approaches for Avoidance Trajectories
Approach 1: Compute an (optimal) trajectory to a secure final state
Approach 2: Compute (projected) reachable set from initial position
3. Sensitivity Analysis
3.1 Sensitivity in Optimal Trajectory
Approach 1: Fiacco-Sensitivity
Approach 2: ODE-Sensitivity
3.2 Sensitivity in Trajectory Funnels and Reachable Sets
Keywords: sensitivity analysis; direct discretization methods; optimal control; reachable sets
Fachklassifikationen: Mathematics Subject Classification Code: 90C31 (49K40 49M37)
Institutionen der Universität: Fakultäten
Fakultäten > Fakultät für Mathematik, Physik und Informatik
Fakultäten > Fakultät für Mathematik, Physik und Informatik > Mathematisches Institut
Fakultäten > Fakultät für Mathematik, Physik und Informatik > Mathematisches Institut > Lehrstuhl Mathematik V (Angewandte Mathematik)
Profilfelder
Profilfelder > Advanced Fields
Profilfelder > Advanced Fields > Nichtlineare Dynamik
Titel an der UBT entstanden: Ja
Themengebiete aus DDC: 500 Naturwissenschaften und Mathematik > 510 Mathematik
Eingestellt am: 02 Apr 2015 07:05
Letzte Änderung: 23 Mär 2021 13:24
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/9912

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